torsdag 18 september 2008

Att hålla kosher i Sverige


Idag gick jag till kosherian också för att handla mat inför shabat. De hade fortfarande inga havdalahljus! Men jag fick nyss några som jag hade beställt från Israel så nu är det inte så bråttom. Jag köpte kycklingschnitzel som jag ska äta på lördagen. För fredag kväll behöver jag inte laga någon mat den här veckan för judiska församlingen ordnar shabatmiddag i församlingshuset efter gudstjänsten på fredag kväll. Så jag ska gå dit tänkte jag.

Shabat är nästan den enda dagen i veckan då jag överhuvudtaget äter kött. Jag äter bara kosher kött (dvs endast tillåtna djur som är slaktade på rätt sätt) och det är inte billigt. Därför prioriterar jag att äta det på shabat för på shabat ska middagen vara extra festlig och då är det tradition att man äter kött. Kosher slakt är inte tillåten enligt svensk lag så allt kosher kött måste importeras. Det är ofta minst dubbelt så dyrt som icke-kosher kött. Som kyklingschnitzlarna jag köpte idag, de kostade 110 kronor för ett kilo. Icke-kosher kycklingschnitzlar kan man få för 50 kronor kilot. Men jag är glad att jag bor i Stockholm och har tillgång till kosher kött överhuvudtaget. Många svenska judar bor i mindre städer med begränsade eller inga möjligheter att få tag på kosher kött. Då finns det bara ett val, att vara vegetarian eller att inte hålla kosher alls.

Det är överhuvudtaget svårt att hålla kosher i Sverige. I hemmet går det bra, där kan man laga sitt eget kosher kött (om man kan få tag på det) och man kan ha sina separata tallrikar, kokkärl m.m för kött- och mjölkmat. Men utanför hemmet kan det bli problem. Om man är konservativ kanske man kan sträcka sig så långt som till att äta vegetarisk mat tillagad i treifa (icke-kosher) kokkärl och serverad på treifa tallrikar. Då kan man åtminstone äta lagad mat ute. Men om man håller strikt kosher kan man inte äta någon mat som är tillagad i treifa kärl, för då blir maten också treif. Skälet till detta är att det finns spår kvar av treif mat i kokkärlen (hur noga man än diskar dem) och dessa spår absorberas av maten vid upphettning. Likadant med treifa tallrikar, de har spår av treif mat och vid hetta absorberar kosher mat de spåren och blir därmed treif. Det innebär att om man håller så strikt kosher kan man bara äta kall mat ute. Den absorberar inte spår av treif mat när den serveras på treifa tallrikar. Annars får man helt enkelt ta med sig egen mat, men det är inte lätt alltid.

Själv äter jag vegetarisk mat ute, även om den är tillagad i treif kokkärl. Hade jag fått välja mellan rätt tillagad kosher mat och den treif tillagade vegetariska maten så hade jag självklart valt den 100 procent kosher maten. Men som jag ser det är de spår av treif som kan absorberas vid värme så små (man kan ju inte se dem med blotta ögat) att jag kan kompromissa med det. Men där går verkligen den yttersta gränsen för mig. Att hålla kosher på det här sättet är dock inte lätt alltid det heller. Om någon till exempel skär bacon med en kniv och sedan skär upp en tomat till mig med samma kniv så kan jag knappast äta den tomaten.

Häromdagen var jag nära att äta något väldigt treif. Jag hade VFU och då äter jag alltid tillsammans med barnen i matsalen, så som lärarna brukar göra (det kallas "pedagogisk måltid"). De har vegetarisk mat i ett särskilt värmeskåp där jag alltid brukar ta min mat. Men den här dagen var det fisk. Jag frågade personalen för säkerhets skull så det inte var något kött i fiskgratängen, men det var det inte. Jag tog lite av den, och sen fick jag se att det fanns fiskbullar också. Fiskbullar är gott, tänkte jag, och tog lite av det med. När jag satt mig fick jag dock se att fiskbullssåsen hade en skum färg, orange, och även skum lukt. Jag frågade personalen och fick veta att det var räksås. Så det var ju bara att slänga alltihop och ta ny tallrik och mat. Tjejen som jag hade frågat undrade om jag var allergisk mot skaldjur. Jag sa att jag inte är allergisk men att jag inte vill äta skaldjur av religiösa skäl. Hon sa att det var en till kille på skolan som inte åt skaldjur och inte heller sås och kött tillsammans. Jag sa att då har vi antagligen samma religion, vilket också var fallet för hon sa att han var jude. Jag sa att det är jag också.

Så det är inte alltid lätt att hålla kosher även om man försöker att bara äta vegetariskt. Ibland kan det vara jobbigt också när folk frågar varför man äter vegetariskt. Jag brukar ofta säga att jag är vegetarian helt enkelt, även om det inte är hela sanningen. Men ibland får jag frågan varför jag är vegetarian. Då känns det inte helt bekvämt att börja rabbla upp en massa påhittade skäl som att jag tycker synd om djuren som lider eller liknande (vilket jag i och för sig gör när det gäller icke-kosherslaktade djur). Jag brukar oftast säga som det är, att jag håller kosher och bara äter kött hemma. Oftast blir jag bra bemött, och ibland kan folk bli nyfikna och fråga mer om kosher eller judendomen. Men det händer att jag inte vill säga något alls om att jag håller kosher, om jag inte litar på att mitt sällskap är öppna, fördomsfria människor. Då försöker jag helt enkelt byta samtalsämne.
(På bilden: en kosher Mc-donaldsrestaurant som tyvärr inte finns i Sverige.)

14 kommentarer:

Sassa sa...

Jag har nyss flyttat tillbaka till Sverige nu eftrer nåra år i NY, och märker tydliga skillnader på hur svergie har förrändrats... bara det att jag nu kan lyssna på arabiska nyhter på 3 kanaler (förrut var det bara finska och samiska) och att min lilla nrbutik ICA, dr kan man köa Tahini och Hoummus, självklart med arabisk text på... Så då är min fråga, knner du aldrig att du då (med den växande muslimska kulturen i sverige) skulle tänka dig att äta Halal istället för treif som ofta här i sverige antagligen är mer treif än vad man kan ana eftersom de inte tnker i "kosher vs. icke-kosher" termer...
I NYc hade jag många arbetskamrater som var muslimer från Bangladesh och de var överlyckliga varje gång jag tog med mig Kosher mat/efterätt till jobbet för då kunde de också äta..

anars är det precis som du säger, en fråga eder till en till osv... så är ju just det där om, vem kan man lita på?

Akiva sa...

Jag kan ju inte svara för Chaya, men jag skulle aldrig för mitt liv äta halalslaktat kött. Det är knappast bättre än "vanligt" slaktat kött ur judisk synvinkel, för att det slaktat halal gör det ju inte "mer okej" eller "mer kosher" än vanligt kött. Kanske t.o.m. värre eftersom de har egna ritualer som inte alls känns så övertygande.

Det här med att "muslimer kan ju äta kosher, då borde judar kunna äta halal" faller ju på att halalsystemet är mycket mindre strikt och har andra matlagar. Allt som är kosher är också uteslutande halal, men allt som är halal är inte kosher.

Anonym sa...

BS"D

Hej Chaya Miriam!

Jag har läst din blogg ett bra tag nu men har inte kommigt mig för att kommentera förens nu.

Först en fråga: Vad är det för speciellt med Shabes- och Havdoleljus? Varför kan man inte använda vanliga ljus?
*Fundersam*

Personligen håller jag inte kashrus (jag är en Bas Noach) men jag funderar på att göra det, beEzras HaShem! Det går ju att hålla kosher i Sverige även om det inte är lika lätt som i Israel, London eller New York men vem har sackt att livet skall vara en dans på rosor? Dem det är svårast för är väl dem som håller kosher LeMehadrin, chabadnikim håller väl det? Men det går om man vill gissar jag.

Tack för en intressant blogg!

//Vrodim

Chaya Miriam sa...

Sassa: Akiva har helt rätt när han skriver att halalkött inte är mer ok att äta om man håller kosher än vad "vanligt" slaktat kött är. Allt som inte är kosher är såklart icke-kosher=treif. Halalkött är alltså också treif. Halal och kosher har dock en sak gemensamt och det är att man avlägsnar så mycket blod som möjligt vid slakten, eftersom det är förbjudet för både judar och muslimer att äta blod. Men halalkött kan aldrig kallas kosher. För att kött ska bli kosher måste det vara en Shochet (judisk slaktare) som slaktar djuret, och han måste vara kunnig i Shulchan Aruch (som bl.a. behandlar kosherlagarna).

Kosherlagarna ställer mycket höga krav på djurets hälsa, ett djur som är sjukt eller har något lyte är inte kosher. Vissa delar av djuret är inte tillåtna, som exempelvis höftnerven och fettet kring organen. Kort sagt är kosherlagarna striktare än halallagarna. Jag skulle aldrig äta halalkött, lika ogärna som jag skulle äta vanligt kött. Det är ingen skillnad för mig, båda är ju treif.

Vrodim: Kul att du har hittat hit. Det finns en viss skillnad mellan shabatljus och vanliga ljus. Shabatljusen är mindre för att de ska kunna brinna under en passande tidslängd (man får inte släcka ett ljus på shabat, det måste få slockna av sig självt). Man tänder ju dem på kvällen och då vill man kanske inte att de ska brinna under natten när man ligger och sover. De brukar brinna ca 2-4 timmar, beroende på vilka ljus man använder.

Handvalaljus har flera vekar som sitter tillsammans, ofta är det ett flätat ljus. Detta gör att ljuslågan blir mycket större än på ett vanligt ljus, så det liknar en fackla.

Ja de i Chabad håller kosher till 100 procent enligt halachan, Chabad är ju en inriktning inom Charedim (även kallade ultraortodoxa). För dem är det mer komplicerat att hålla kosher i Sverige. De kan inte äta på treif tallrikar och en del har även olika kök för kött och mjölk. Men det finns faktiskt en helt vegetarisk restaurang i Stockholm som är kontrollerad av den ortodoxa rabbinen. Där kan antagligen även de äta.

Chaya Miriam sa...

Rättelse: Det stavas såklart "Havdalaljus" och inte "Handvalaljus".

Mosiah sa...

Måste säga att du skriver duktigt, Chaya. Frid över dig.

Akiva sa...

Chaya, restaurangen heter Lao Wai: http://attvarajude.blogspot.com/2008/08/sveriges-enda-kosherrestaurang.html

Den är kontrollerad av mashgiach och 100% kosher. Dessutom finns möjlighet för bishul israel.

Vrodim, du behöver inte följa kosherreglerna eftersom du är goy.

Chaya Miriam sa...

Tack Mosiah, det är kul att höra.

Och tack för påminnelsen om namnet på vår enda kosherrestaurang, Akiva. Det kan ju vara bra att hålla på minnet.

Anonym sa...

Finns det några kosher-restauranger i Stockholm?

Anonym sa...

Jaha!
Ibland känns det som om det vore bäst att inte äta alls, vilket i sig kanske -ibland - är behövligt.
Den glädje och förväntan man borde känna inför shabatmiddagen har alltid lite smolk i bägaren. Det är ett enormt pusslande för att "få ihop" en "god fredagsmiddag", beroende på var man bor i Sverige.
Själv är jag så lyckligt lottad att jag kan lämna landet för att handla kosher. D v s jag åker över Sundet till slaktaren i Köpenhamn. Kanske en form av landsförvisning?

Anonym sa...

Usch fyfan. Äckliga jävla människor, muslimer eller judar som går med på att djur slaktas på ett sådant vis.

Religiösa människor står för 95% av alla krig på jorden. Man borde bygga en mur runt omkring er så kan ni springa runt och kriga och beté er som man gjorde på medeltiden. Idioter.

Thérèse sa...

Du kan ju kashra icke kosher kött, det är ju helt klart betydligt bättre än både halal och vanligt svensk-slaktat kött. Sure, det kräver lite mer jobb än att bara lägga i stekpannan och du får ju fortfarande varken steka eller koka köttet, men ett alternativ är det ju :)

Paxmax sa...

Bekommer det inte dig att kosher köttet troligtvis är slaktat på ett onödigt plågsamt sätt?

Markus sa...

Fy för vilka barbarer. De som torterar djur på detta sätt borde få sin egen strupe avskuren. Det borde vara fullständigt förbjudet med extremt hårda straff att köpa sådant kött i Sverige.