onsdag 24 september 2008

Ingen skola på Rosh Hashana och Jom Kippur


Nu har jag pratat med min kurslärare om att få ledigt på Rosh Hashana och Jom Kippur. Jag ringde henne när jag var på VFU och hon sa att jag skulle maila datumen för högtiderna till henne så skulle vi prata mer nästa gång vi sågs, alltså efter VFU:n. Igår träffade jag henne när vi hade seminarium, så efter seminariet frågade jag henne. Vi håller på och skriver ett tio sidor långt arbete nu som ska lämnas in den 30/9, alltså på Rosh Hashanas första dag. Men det sa hon att jag kunde skicka med posten den 29:e istället. Andra dagen av Rosh Hashana, 1/10, blir däremot lite jobbig att missa. Då är det introduktion för nästa kurs och en massa viktig information kommer att ges. Dessutom ska man köpa ett kompendium då också för 100 kronor. Det enda positiva är att introduktionen inte är obligatorisk, så jag kommer inte att behöva komplettera för den. Jag får fråga en kompis i morgon om hon kan köpa kompendiet åt mig och så får jag kopiera någons anteckningar. Det går att lösa som tur är.

Jag hade en väldig tur också vad gäller Jom kippur. Då är det viktiga, obligatoriska seminarium, men bara för grupp ett och två. Jag råkar vara i grupp tre och har seminarium nästa dag istället. Därför har jag faktiskt fått ledigt från skolan på Jom Kippur på riktigt av en ren slump. I år kom jag verkligen billigt undan kan man säga för jag behöver inte komplettera för någonting. Jag är också glad att min lärare var såpass förstående och hjälpte mig att hitta lösningarna på de små saker som ändå behövde lösas. Ibland kan de överraska.

Nu är det bara att börja förbereda sig för helgdagarna då. Först är det shabat och då ska jag baka challa och laga mat innan. Sedan när shabat är slut får jag börja förbereda för Rosh Hashana på söndagen och laga ännu mer mat och baka mer challa, runda challot som det ska vara på Rosh Hashana. Så måste jag såklart städa också. Det blir verkligen fullt upp, för jag ska hinna skriva det där skolarbetet också som jag knappt har börjat på. Men när allt detta är klart kan jag i alla fall njuta av högtiderna utan att behöva tänka på någonting annat. Det är verkligen guld värt.

Inga kommentarer: