torsdag 18 september 2008

Mer om att sjunga Haftara och texter ur Torah


Idag var det så kallad basgruppsdag och därmed ingen VFU, så jag slutade redan kl 12. Tack vare det hann jag träffa min "lärare" på judiska församlingen som vägleder mig på min väg mot att kunna sjunga Haftarat Shabat Chol haMoed shel Sukkot (så heter Haftaratexten som jag ska sjunga i synagogan på Sukkot). Jag har kommit ganska långt nu och kan sjunga hela texten med någorlunda flyt. Det är bara några ställen i texten som jag tvekar på men annars sjöng jag i lagom takt tyckte han. Det går åt rätt håll alltså och jag har fortfarande ca tre veckor på mig att finslipa. Jag behöver bara träffa min lärare en gång till strax innan Shabat på Sukkot så han får lyssna en sista gång hur jag sjunger, i fall jag skulle ha missat hur man sjunger på något ställe. Annars är jag så gott som klar.

Sedan efter Sukkot tänker jag gå vidare till nästa "utmaning", att lära mig sjunga ett stycke ur Torah. Men det kommer säkert att ta mycket längre tid. Det är visserligen samma tropptecken (kantillationstecken, ett slags noter) som används i Torahläsningen men de har lite annorlunda melodier jämfört med melodierna i Haftaraläsningen. Tropptecknen står inte utskrivna i själva Torahrullen så när man sjunger ur Torah i synagogan måste man kunna melodin helt utantill. Dessutom finns det inga vokaler utskrivna i Torah-rullen heller. Jag får lära mig utantill hur de hebreiska orden uttalas. Men jag behöver såklart inte lära mig vartenda ord i hela Torah utantill, bara orden i just det stycket som jag ska sjunga. Man väljer ett stycke några veckor/månader innan den parashan där stycket ingår ska läsas i synagogan och sedan övar man bara på det stycket. Precis som man övar på en haftaratext alltså. Jag tycker verkligen det är kul att lära mig sjunga dessa texter, och det bästa är att man kan hålla på med det hur länge som helst, hela livet om man så vill. Det lär ju ta tid innan man har lärt sig sjunga alla Haftarot och hela Torah menar jag (om man nu inte jobbar som kantor). Och om man nu skulle lyckas med det kan man alltid gå vidare till Talmud, den går också att lära sig att sjunga!
(Bilden visar en sida ur Torah.)

Inga kommentarer: