söndag 21 september 2008

Shabat och shabatmiddag med församlingen


Idag åkte jag och köpte en ny dator. Den gamla gick inte att laga. Nu skriver jag med den nya, en laptop, så nu ska det förhoppningsvis bli lite mer fart på bloggandet.

Helgen har annars varit ungefär som vanligt. Jag gick till synagogan på fredagkvällen och därefter till shabatmiddagen som planerat. Det var mycket folk i synagogan, ovanligt mycket för att vara fredagkväll. Många av dem var även med på middagen. De hade en progressiv (reform) gudstjänst nere i biblioteket också. Jag brukar inte gå på de gudstjänsterna men någon gång kanske jag skulle gå dit för att se hur det är. Vad jag vet är att de inte använder hebreiska i gudstjänsten lika mycket som vi gör i Stora synagogan. De använder däremot både svenska och engelska. Inom reformjudendomen har de ändrat på en del böner också som de anser är "otidsenliga", inte aktuella för dagens judendom (t.ex om helgdagsoffren i templet). Jag vet dock inte om de i Sverige har gjort det.

Middagen var trevlig och det var god mat. Maten var milshich (mjölkmat) och vi fick bland annat bröd med hummus, lax, potatis, ris, sås, sallad och rulltårta och äppelkaka till efterrätt. Vin serverades inte, bara druvjuice. När jag hjälpte till med kiddush förr-förra shabat fick jag höra att de flesta inte vill ha vin till kiddushen nu när Old Treasure inte finns längre. Det vin som finns är ganska beskt och passar inte lika bra till kiddush, så nu blir det mest druvjuice. Men det går lika bra det, huvudsaken är ju att det är kosher pri hagafen (vinrankans frukt).

Middagen varade två timmar, förutom att bara äta och prata så sjöng vi en hel del zmirot (sånger för shabat) också. Jag var hemma ganska sent och fick inte mycket sömn innan det blev dags att gå upp igen för att gå till synagogan. Men jag kom iväg i alla fall. Det var ännu mer folk där på morgonen än vad det hade varit föregående kväll, så är det alltid. Två barn blev Bene Mitsva och vid sådana tillfällen kommer det alltid fler folk, hela deras familjer och alla vännerna. Det är deras familjer som bjuder på kiddush när barnen blir Bene Mitsva, så då är det inte vi i kiddushkommitén som ordnar den.

Efter kiddush åkte jag hem direkt och sov, det behövde jag verkligen. När jag vaknade såg jag till min förvåning att shabat nästan var slut. Den slutade 19.43, och värre blir det när det börjar mörkna allt tidigare. Det känns som att shabat blir kortare och kortare men så är det såklart inte för den börjar ju tidigare på fredagen istället. Jag hann inte studera Torah något mer hemma på eftermiddagen för att jag sov. Men det går förstås att göra när som helst, inte bara på shabat. Andra dagar är det dessvärre svårt att finna tid till det, medan shabat är den perfekta dagen. Det är inte för intet som det är tradition att studera Torah på shabat.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Då känns det inte helt bekvämt att börja rabbla upp en massa påhittade skäl som att jag tycker synd om djuren som lider eller liknande (vilket jag i och för sig gör när det gäller icke-kosherslaktade djur)"

Jag ser att det var ett bra tag sedan du skrev inläggt men ber dig att utveckla hur det kan vara mer synd om djuren som inte fått sin hals avskuren och det utan bedövning än kosherslaktade djur?