onsdag 7 januari 2009

Situationen i mellanöstern - hur påverkar den svenska judar?

Ingen kan ha missat att höra talas om den förfärliga situation som råder i mellanöstern just nu. Jag behöver knappast gå in närmare på vad det är som händer i konflikten mellan Israel och palestinierna. Inte heller tänker jag delge mina åsikter om själva konflikten, för jag har ingen lust att ge mig in i den debatten. Som en helt vanlig judisk kvinna i Sverige kan jag ändå inget göra för att påverka situationen i mellanöstern, och jag behöver därför inte heller stå till svars för den på något sätt.

Tvärtom vill jag ställa frågan om hur händelserna i mellanöstern påverkar mitt och andra svenska judars liv, både i det stora hela och i den lilla vardagen. Det mest påtagliga som man märker av varje dag tycker jag är svensk medias skildringar av konflikten, som i stort sätt alltid är Israelkritiska. Jag kan inte läsa en vanlig dagstidning utan att bli påmind om medias (och kanske även det svenska samhällets) negativa attityd till Israel. Visst, ibland är kritiken berättigad. Men den står inte alls i proportion till hur verkligheten ser ut och media ger ingen nyanserad bild av konflikten. Det som lyfts fram i tidningsartiklarna är negativa saker om Israel, ofta utan att ge någon bakgrund till varför dessa saker sker. Det skrivs ytterst sällan något positivt om Israel. De väljer att fokusera mycket på de civila palestiniernas lidande och lite på vad Hamas egentligen har för sig. Dessutom presenterar de fakta på ett bedrägligt sätt, till exempel skriver Metro i underrubriken till en artikel att hundratals människor har dött i bombräder och att många civila är drabbade. Därefter får man veta att över 345 människor har dödats. Först i slutet av artikeln skriver de att det var 57 civila som dog utav de 345 människorna, och att resten tillhörde Hamas säkerhetsstyrkor. Det är inte alla som läser hela artikeln, däremot är det många som endast läser rubriken eller början av artikeln. De som läser en artikel på det sättet kan lätt tro att alla de 345 människorna som dog var civila och det har jag hört flera personer säga att de trodde. Detta är ett effektivt sätt att vinkla en artikel till en viss åsikts fördel. En annan teknik är att utelämna information, som att låta bli att ta upp att Hamas har sitt högkvarter mitt ibland civilbefolkningen, och att det är omöjligt att komma åt militära mål i gazaremsan utan att skada civila. Detta på grund av att Hamas strategiskt har placerat sig mitt bland de civila för att skydda sig. Jag vill inte försvara de aktioner som Israel har gjort som har lett till civila människors död, därför att jag blir ledsen när jag läser om oskyldiga människors död oavsett vilket land de kommer ifrån. Att orsaka oskyldiga människors död kan aldrig rättfärdigas även om det sker i krig. Krig i sig är fel. Det enda jag vill visa på är att den ensidiga bild som svensk media ger av Israel är allt annat än rättvis.

Inte nog med att den bilden är orättvis, men det får också konsekvenser när en sådan bild förmedlas till en stor mängd människor. Det kan inte minst leda till ökat hat mot den nation och den nationens folk som framställs i så dålig dager. Just att det leder till hat mot nationens folk är det värsta, eftersom folket som inte har den politiska makten inte är ansvariga för vad ledarna fattar för beslut. I fallet med Israel drabbar hatet dessutom inte bara israeler, utan också judar över hela världen. Vi i Sverige är inget undantag. Ett hemskt exempel på det är brandattentaten mot Helsingborgs synagoga som gjordes i fredags och i måndags. En del bloggar har skrivit om det, se till exempel http://www.judaistik.se/ och http://www.torahblogga.blogspot.se/ .

Som väl var kom ingen människa till skada fysiskt i attentatet, men på sätt och vis är skada ändå skedd. Det känns framförallt obehagligt, även för mig som bor i Stockholm. Jag kan bara föreställa mig hur judarna i Helsingborg känner sig nu. Som det är nu vågar jag verkligen inte visa på något sätt att jag är judinna när jag går ut. Jag har inte på mig några judiska smycken så att folk kan se dem. Vid ett tillfälle, innan den här allvarliga situationen i Gaza uppstod, hade jag på mig en davidsstjärna ute. Jag brukar inte ha den synlig, men jag ville testa hur det kändes och se om någon skulle verka bry sig. Det som jag kunde märka var att några människor stirrade på mig, och jag fick en del arga blickar. En kvinna blängde på mig som om jag var hennes värsta fiende. Det kändes verkligen inte bra, så jag stoppade snabbt tillbaka min Magen David under tröjan. Känslan som jag fick var kort sagt otrygghet. Men ändå tycker jag att det är tråkigt att inte kunna ha på mig vilka smycken jag vill ute utan att behöva gömma dem. Detta är en liten sak, men den visar ändå så tydligt vilka negativa attityder som finns mot judar i Sverige. Att man överhuvudtaget ska behöva överväga om man kan vara öppen med sin judiska identitet eller inte... det säger en del.

26 kommentarer:

Mosiah sa...

Det var ett förståndigt förhållnadssätt du hade till situationen, Chaya. Tråkigt bara att röster som vad du ger uttryck för här, att de sällan når fler än de som redan är medvetna om att det är ungefär på det här sättet. Jag tycker för övrigt det är en ganska svårartad balansgång det med detta - att kunna sägas saker som dessa, men samtidigt också (som i alla fall jag gör) göra det förstått att gudlös sionism inte är något som ryms i tänkandet.

Chaya Miriam sa...

Gudlös sionism? Sionismen är åsikten om att det judiska folket har rätt till ett eget hemland, och behöver ett eget hemland. Det finns inget gudlöst i den ideologin, även om inte alla sionister är religiösa.

Svensk chekchouka sa...

Kram, en stor. Du är inte ensam.

Anonym sa...

Det märkligaste för mig är hur man kan blanda ihop staten Israels agerande = enskilda israeler = judar i hela världen.

Mosiah sa...

Ja, gudlös sionsim. Det är väl allmänt känt att sionismen inte är annat än en nationalistisk rörelse, att dess grundare var icke-troende personer och att huvuddelen av deras följare också är det. Och nationalistiska ideoligier är något jag motsätter mig i alla former, eftersom det är oförenligt med fromhet och medvetenhet innebär. Rätten att överta Förbundets land är inget någon kan ta sig, utan kan endast överlåtas av Hashem. Sion kan inte byggas med mord eller Jerusalem med ondska, som profeten Mika säger på Guds befallning. Sionism är därför ett fördärvets redskap, ett sätt att göra uppror mot Guds ordning, något som lömskt snärjer till att begå brottsliga gärningar. Att sedan en del av dem kallar sig religösa förändrar inget; deras handlingar trotsar fortfarande den Högste. Det är min fasta uppfattning.

Anonym sa...

Så 57 civila palestinier är helt okej då eller?

Anders Branderud sa...

שלום Chaya Miriam,
(Detta är ett svar till ett inlägg som du postade innan lovet).

Jag heter Anders Branderud och läser din blogg då och då. Jag har praktiserat (meta)-ortodox judendom sen 05-2007, genom Netzarim (www.netzarim.co.il) i Ra’anana i Israel, lett av den ortodoxa juden Paqid Yirmeyahu.

Jag hoppas att din tentamen gick bra!
Jag hade en tentamen som var placerad när det var Shabat. Jag frågade personer på KTH (bl.a. en person som är ansvarig för lika vilkor för olika religioner, kön, osv), men det fanns inga möjligheter (vilket självklart strider mot deras policy). Så, jag fick istället skriva en omtenta två månader senare. Men barukh ha-Sheim (välsignad är ha-Sheim (Skaparen) (mina förklaringar till begrepp som du redan kan är för andra som läser din blogg)); jag har genom det fått möjlighet att sprida kunskap om ha-Sheim och om Torah; när bekanta frågade hur det gick på tentan, osv.

Som du vet så är det bara tillåtet att bryta mot mitzwot då det är piquakh nephesh (definition: cognizance (overseeing, supervising) of the psyche, i.e. saving an endangered soul / life from any reasonably perceived threat, a medical emergency)

Därför blir jag ledsen att läsa när du gör undantag till att följa Torahn icke-selektivt (t.ex. inte fira sukot (Torahn och Halakhah kräver de två dagar som står i Torah (inte de två extradagar som var tillfälligt, då de inte kunde avgöra vilken av dagarna det var sukot.). Jag gick KTH:s CL-utbildning (Civilingenjör och lärare för ett år sen (jag har bytt) och hade VFU. Jag fick göra extrauppgifter för att jag inte ville bryta mot Torahn och vara i skolan när Shabaten hade börjat. Vilket även det resulterade i att jag fick förmedla Torah och kunskap om Skaparen till mskr.

Citat på engelska:
תורה (Torah)‭ ‬ (תורה שבעל פה with תורה שבכתב) (oral Torah with written Torah) is indivisible and, therefore, may only be accepted or rejected in its entirety; never partially.

Selective observance ≡ selective rejection of תורה-in-its-entirety. Therefore, rejection of even one מצוה (mitzwah; commandment) is rejection of תורה-in-its-entirety. Therefore: selective observance is an unequivocal rejection of תורה, not תורה observance!

Det var mina tankar. Det är ditt liv och du har din fria vilja att leva som du vill, men jag hoppas att du ska ta bort alla hinder som hindrar dig att följa Torah icke-selektivt till det bästa av din förmåga!

(Varför jag skriver på en Shabat kanske du undrar; jo, eftersom det inte finns någon logisk koppling mellan förbudet till att skriva på en Shabat och Torah, samt Halakhah. Ramb’’m argumenterade för användning av [formell] logik för att avgöra vad som är giltig Halakhah (och Torahn strider inte mot vetenskap och formell logik); om man studerar t.ex. Yeshayahu 58:13-14, så ser man vad man ska följa för principer på en Shabat. Enligt Tan’’kh ska den Torah-observante skilja mellan qodesh och khol. Khol betyder ” common, secular, vulgar, regular, ordinary, profane”; man ska alltså undvika t.ex. städa. Man ska fokusera på det som är qodesh (consecration, holiness; definierat i Torahn), man ska gör det som Skaparen tycker är viktigt i Torahn)

כל טוב
Vänliga hälsningar,
Anders Branderud

Chaya Miriam sa...

Du anonyma som undrar om 57 civila palestinier (jag antar att du menar omkomna) är helt ok: Du borde läsa inlägget igen, för jag har inte skrivit någonstans att det är ok.

Tvärtom skrev jag: "Jag vill inte försvara de aktioner som Israel har gjort som har lett till civila människors död, därför att jag blir ledsen när jag läser om oskyldiga människors död oavsett vilket land de kommer ifrån. Att orsaka oskyldiga människors död kan aldrig rättfärdigas även om det sker i krig. Krig i sig är fel. Det enda jag vill visa på är att den ensidiga bild som svensk media ger av Israel är allt annat än rättvis".

Inte en enda oskyldig människas död är ok, oavsett om den människan är palestinier, israel eller något annat.

Anonym sa...

Fast de som verkligen kallar sig "äkta sionister" - bosättarna på Västbanken - är i princip alla modern-ortodoxa och definitivt religiöst praktiserande. (de flesta är amerikanska olim)

Chaya Miriam sa...

Anders: Jag håller med om att man inte ska följa Torah selektivt, alltså välja själv vilka mitsvot man vill hålla istället för att hålla allihop. Vi är befallna att hålla alla, inte bara att hålla de vi känner för. Och inte bara de som vi tycker är logiska. Om jag kunde skulle jag hålla alla mitsvot utan undantag, men det är inte alltid möjligt. Som på Sukkot i år, då kunde jag inte avstå från att arbeta på Jom Tov-dagarna, men jag försökte faktiskt på alla sätt innan jag insåg att jag inte kunde få ledigt. På lärarprogrammet kan man inte vara borta mer än 80 procent av VFU-dagarna. Vi får inga skriftliga uppgifter som kan komplettera frånvaron. Om vi blir sjuka måste vi göra VFU:n vid annat tillfälle, men ibland finns det inget annat tillfälle. Jag hade inga fyra lediga dagar (Sukkot har fyra Jom Tov dagar) efter Sukkot som jag kunde ta igen VFU:n på. Så jag skulle ha blivit underkänd på VFU:n om jag hade tagit ledigt på Sukkot, och blir man underkänd på VFU:n så blir man underkänd på hela kursen. Om man blir underkänd på hela 30 poängskursen så får man inga pengar av csn nästa termin. Tar man inga poäng får man inte bo kvar i sin studentlägenhet... osv. För att behålla min inkomst och livsuppehälle var jag tvungen att bryta den mitsvan.

Det leder oss in på Pikuash Nefesh, mitsvan om att livet går före allt. För att rädda liv är det tillåtet att bryta mot nästan alla andra mitsvot (utom förbuden mot mord, avgudadyrkan etc). När jag bröt mitsvan att inte arbeta på Jom Tov, räddade jag min inkomst som är nödvändig för att jag ska kunna köpa mat och hålla mig vid liv. Detta kanske låter långsökt, och det kanske finns andra vägar att rädda sitt liv och samtidigt hålla alla mitsvot, som att inte läsa på lärarprogrammet alls utan jobba istället med något som inte inkräktar på min religiösa observans. Men då tycker jag att det går för långt. Det är inte meningen att mitsvot ska hindra en i livet, tvärtom har vi fått dem för att de ska berika våra liv.

Förresten, om du inte anser att det är en mitsva att inte skriva på Shabat och Jom Tov, hur kan du då påstå att jag bröt mot en mitsva när jag gjorde VFU på Jom Tov? På min VFU undervisade jag barn, och skrev... jag gjorde inget arbete som att städa, lyfta tungt, sy eller liknande.

Jag anser dock att jag bröt mot mitsvan, för att skriva räknas som melacha - arbete. Detta framgår av följande lista över melachot som är förbjudna på Shabat, enligt Mishna. Skriva står som nr 32 i listan.

The thirty-nine Melachot forbidden on Shabat, according to the Mishnah: 1.Plowing 2.Sowing 3.Reaping 4.Binding sheaves 5.Threshing 6.Winnowing 7.Selecting 8.Sifting 9.Grinding 10.Kneading 11.Baking 12.Shearing sheep 13. Bleaching 14.Combining raw materials 15.Dyeing 16.Spinning 17.Weaving 18.Making two (or more) loops 19.Weaving two (or more) threads 20.Separating into threads 21.Tying a knot 22.Untying a knot 23.Sewing 24.Tearing 25.Trapping 26.Slaughtering 27.Skinning 28.Tanning 29.Scraping pelts 30.Marking out 31.Cutting the shape
32.WRITING 33.Erasing 34.Building 35.Demolishing 36.Kindling a fire 37.Extinguishing a fire 38.Finishing a product 39. Carrying from the public to the private (and from the private to the public)

Dessutom är kreativt arbete som att skriva förbjudet på grund av att ett av målen med Shabat är att erkänna Gud som skapare. Då ska människan vila och "bara vara".

Saker som är av vardagskaraktär och därmed inte lämpliga för Shabat, som att läsa papper från sitt arbete, är Uvdin d'chol (veckodagssysslor). De är inte rent arbete men passar inte in i Shabatstämningen. Att skriva hör inte till denna kategori, för att skriva är melacha - arbete, enligt Mishna.

Eftersom du inte håller mitsvan om att inte skriva på Shabat, undrar jag om du håller några av de andra mitsvot enligt Talmud? Du måste ju slå av och på el för att kunna använda datorn när du skriver här på Shabat. Håller du endast de mitsvot som står uttryckligen i Torah? För du tar ju samtidigt med att citat på engelska där det står att Torah (muntlig och skriftlig) är odelbar, så därför kan man inte förkasta vissa delar av den skrivna lagen = Torah och den muntliga lagen = Talmud, utan att man då måste förkasta hela lagen. Förbudet mot att skiva på Shabat står i Mishna, en del av Talmud, men den mitsvan förkastar du. Hur går detta ihop?

Kol Tov

Benjamin sa...

Vill bara informera om att Anders Branderuds "meta-ortodoxi" och den där gruppen Netzarim som han föjer är en form av messiansk judendom, dvs. de tror på Jesus, fast kallar honom för hans hebreiska namn "Yehoshua".

Judendomen och det judiska folket har ju haft 2000 år på sig att förhålla sig till den där killen (Jesus, inte Anders) och hans läror. Vi har inte kommit ett enda steg närmare att anamma lärorna eller föra in dem i judendomen, under den tiden, trots alla möjliga hot och/eller försök att ompacketera Jesus (protestantismen, Jews-for-Jesus, eller dessa Netzarim).

Vi väntar fortfarande på en mashiach (messias) och vi tror inte att det är en som redan har kommit.

Anders, du får gärna tro vad du vill och leva ditt liv hur du vill, men kalla det inte för ortodox judendom - vad du har där är något HELT annat!

Chaya Miriam sa...

Det förklarar en hel del. Jag tyckte inte att han verkade särskilt ortodox precis, för ortodoxa judar skulle ju absolut inte skriva på Shabat. Nu vet jag i alla fall vad Netzarim är.

Unknown sa...

Miriam skriver:
”Det förklarar en hel del. Jag tyckte inte att han verkade särskilt ortodox precis, för ortodoxa judar skulle ju absolut inte skriva på Shabat. Nu vet jag i alla fall vad Netzarim är”

Miriam,
Du skrev också: ” Jag håller med om att man inte ska följa Torah selektivt, alltså välja själv vilka mitsvot man vill hålla istället för att hålla allihop. Vi är befallna att hålla alla, inte bara att hålla de vi känner för. Och inte bara de som vi tycker är logiska. Om jag kunde skulle jag hålla alla mitsvot utan undantag,”

Jag är glad för din vilja att vilja hålla alla mitzwot och hoppas att du gör ditt bästa att följa alla mitzwot! Fortsätt i den riktningen!

Du väljer att tro på Benjamins förtal och lögner om mig. Netzarim följer inte le-havdil (att differentiera) Yesh’’u (J*esus). Och genom att godkänna hans förtal, så förtalar du Netzarim och Ribi Yehoshua. Förtal är ett brott mot Torahn. Jag hoppas nu att dina ovanstående ord om att vilja följa alla mitzwot i Torah inte bara är tomma ord; utan att du följer Torahn genom att ta avstånd från hans förtal.

Judiska lärde (sages) likställer på goda grunder att förtala någon anseende med mord; och Torahn kräver, i den kopplingen, att man inte ska stå ”idly by their brother's blood”. Det är alltså ett mitzwah att du försvarar Netzarim mot Benjamins förtal. Om du studerar vår hemsida (länk nedan) så kommer du se att hans anklagelser är falska.

Om du väljer att acceptera Benjamins förtal, så kommer inte jag att fortsätta diskussionen med dig. Förtal och att acceptera andras lögner är som sagt oförenligt med icke-selektiv Torah-observans.

När det gäller att frågan om att skriva på en Shabat, så menar jag formell, matematisk logik. Eftersom människor är felfria så kan det smyga sig in fel i Halakhah; därför är det viktigt att använda formell, matematisk logik och t.ex. arkeologiska upptäckter, till att ta reda på vad som är Halakhah i en obruten kedja sedan Mosheh (helleniserat till Moses).

Ex. på arkeologi: ” Archaeologist יִגָּאֵל יָדִיןYi•jâ•al′ Yâd•in′ discovered that the head tәphil•in′ used by Bar-Kokh′ vâ's men, of the 1st—2nd centuries C.E., included, in one of its scrolls, the עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת (A•sër′ ët ha-Di•bәr•ot′ ; cf. יִגָּאֵל יָדִין, תְּפִלִּין שֶׁל רֹאשׁ מִקוּמְרָן Yi•jâ•al′ Yâd•in′ , Tәphil•in′ shël Rosh mi-Qum•rân′ , Hebrew University, Yәru•shâ•lay′ im). As a backlash against Christian practice, the rabbis later eliminated this passage from the scroll.” (citat www.netzarim.co.il ; Glossaries; tephilin)
Denna arkeologi bevisar vad Halakhah är angående tephilin.

Jag diskuterar gärna det mer, samt svarar på de frågor som du ställde mig; men inte om du accepterar Benjamins lögner. Om du ska anklaga mig för att följa Yesh’’u vilket är helt och hållet falskt; så vill jag att du ger bevis.

Du ser för övrigt att Benjamin inte gav ett enda citat från vår hemsida. Han gav inte ett enda belägg för sina anklagelser.

Det är inte första gången som Netzarim blir förtalade av dem som är selektivt-praktiserande reformerta/konservativa edomim (se Eisaw (helleniserat till Esau)) i Torahn . Genom att förtala, och genom att regelbundet följa Torahn selektivt bryter du, Benjamin, mot buden i Torahn (vilket inkluderar Halakhah i en obruten kedja sedan Mosheh (Moses)).

Ledaren för נצרים (Netzarim) – Paqid Yirmeyahu ha-Tzadiq – är en ortodox jude [inklusive hans familj] i god ställning i den yemenitiska Beit ha-Kneset Moreshot Avot i Ra’anana i Israel sen mer än ett decennium. Förutom det så har Paqid Yirmeyahu ett brev från f.d. ”Chief Rabbi Mordekhai Eliyahu” som ger Paqid Yirmeyahu hans välsignelse.
(se dokumentation på www.netzarim.co.il; klicka på ”Paqid Yirmeyahu” längst upp på sidan)

Citat engelska:
תורה requires subordination to the בית דין (beit din)-system instituted by מֹשֶה בְפַּרְשַת יִתְּרוֹ (Mosheh in Parashah Yitro) and that the only legitimate בתי דין (batei din; that is beit din in plural) today are those that are successors to the בית דין system instituted by משה בפרשת יתרו) the Orthodox בתי דין.

Det är komiskt att en person som inte är underordnat ett ortodox beit-din anklagar Netzarim, som är lett av en ortodox jude, för att inte praktisera [meta-]ortodox judendom.
ROFL.
Istället för att förtala andra rekommenderar jag dig att göra תשובה (teshuvah (svara med att återväda till תורה (Torah)).
Du förtalar och anklagar ריבי יהושע för att vara samma person som להבדיל Yesh''u. Formell logik dikterar att den som hävdar att ריבי יהושע (Ribi Yehohsua) är samma person som le-havdil Yesh''u har bevisbördan på sig. Det är oförenligt att vara icke-selektivt תורה-observant och att förtala
Forskning av historiker på ledande universitet implicerar att ריבי יהושע (Ribi Yehoshua var en פרושי (Perushi; helleniserat till fariseé). Enliga Dödahavsrullarna 4Q MMT praktiserade alla fariséer Torah inklusive Halakhah icke-selektivt.

Le-havdil,
Yesh''u är med rätta förknippat med att ha kommit med en ny religion, som driver människor iväg från תורה; så att kalla den תורה-observante ריבי יהושע eller någon annan person som är שומר תורה för להבדיל Yesh''u är ett brott mot תורה.

Hälsningar,
Anders Branderud
Geir Toshav (se definition på vår hemsida; glossaries), Netzarim

Benjamin sa...

Jaha, nu är jag, enligt Anders Braderud, en förtalare. Miryam, jag vill inte göra kommentarerna på din sida till forum för ett ordkrig, men jag känner att jag har rätt att svara på dessa hysteriskt framlagda anklagelser.

Anders Branderud skriver:

>Du ser för övrigt att Benjamin
>inte gav ett enda citat från vår
>hemsida. Han gav inte ett enda
>belägg för sina anklagelser.

Detta är sant. Här har vi några citat direkt från hemsidan som herr Branderud anger:

"2,000 years after he lived the entire world overwhelmingly confirms in the numbering of its years that Ribi Yәho•shua is, indeed, the world-changing Mâ•shiakh."

Som jag förstår detta citat, så är denne "Ribi Yehoshua" Mashiakh (dvs. messias) som kom till världen för 2000 år sedan och sedan dess räknar världen sina år efter honom. Vem kan det vara som de syftar?

På ett annat ställe på hemsidan hittar jag:

"The plural, Nәtzâr•im, describes his original Pharisee Jewish followers, including the first 12, who were specifically identified in NT [New Testament] by the name Nәtzâr•im."

Denne "Ribi Yehoshua" hade alltså 12 ursprungliga anhängare som det står skrivet om i Nya testamentet. Kan vi lista ut vem det är som de syftar på?

Gruppen kallar sig "Netzarim, Restored 'Nazarene Jews' of Israel". Slår jag upp Netzarim på hemsidans mycket utförliga ordbok får jag förklaringen att ordet Netzarim har korrumperats till att betyda Nasaret. Vem ska ha kommit därifrån för 2000 år sedan?

Sist så kan jag rapportera att ledaren av Netzarim kallar sig "Paqid Yirmiyahu Ben-Dawid, an Orthodox Jew in good standing". På hans biografi står det att han föddes 1943 som Clint Van Nest och att han är en f.d. baptistpastor.
Sedan står det:

"After a considerable period interacting with the local Jewish community [i Florida] as a non-Jew, openly professing his positions as a follower of Ribi Yәho•shua as the Mashiakh and concealing nothing, Yi•rәmәyâhu was astounded when one of his Jewish friends revealed that he was an Orthodox rabbi, willing to convert him — enabling Yi•rәmәyâhu to become the first openly-professing follower of Ribi Yәho•shua since 333 C.E. to be legitimized in the same community—and authentic teachings—in which Ribi Yәho•shua and his original followers lived, taught and interacted: the mainstream and legitimate Orthodox Jewish community!"

Det står inte vem denna "ortodoxa rabbin" är, men det finns ingen ortodox rabbin i världen, vars konverteringar godkänns av ett ortodoxt rabbinat, som skulle konvertera en person som trodde att messias redan har kommit.

Jag avslutar med det jag sa i min första kommentar:

Vi, judar, väntar fortfarande på en mashiach (messias) och vi tror inte att det är en som redan har kommit.

Anders, du får gärna tro vad du vill och leva ditt liv hur du vill, men kalla det inte för ortodox judendom - vad du har där är något HELT annat!

Kol tuv,
Benjamin

Unknown sa...

Benjamin skriver:
“2,000 years after he lived the entire world overwhelmingly confirms in the numbering of its years that Rib′ i Yәho•shu′ a is, indeed, the world-changing Mâ•shi′ akh. “. [källa www.netzarim.co.il ; glossaries; “Mashiakh]

Du tog ett citat från sitt sammanhang och använder det för att anklaga oss. Den som läser hela sammanhanget ser överväldigande klart att vi skriver om Ribi Yehoshua, inte om le-havdil J*esus.

Vi är tydliga på vår hemsida att Ribi Yehoshua är le-havdil (att differentiera) Jesus.

le-havdil,
Rabbin Michael Skobac (Jews for Judaism) förstår att det är en skillnad på Ribi Yehoshua och le-havdil Yesh’’u. Se www.netzarim.co.il ; klicka på sidan ”Jews”.

Då ska också jag citera vår hemsida:

“No one can follow two polar-opposite masters — the authentic, historical, PRO-Torah 1st-century Ribi from Nazareth and the 4th-century (post-135 C.E.), arch-antithesis ANTI-Torah apostasy developed by the Hellenists (namely the Sadducees and Roman pagans who conspired to kill Ribi Yәhoshua, displaced his original followers and redacted the NT).” [Källa: sedan “Christians”; finns på förstasidan]

“The late Oxford historian-scholar, James Parkes, demonstrated conclusively (The Conflict of the Church and the Synagogue) that 4th-century anti-Tor•âh′ Christianity was the opposite of the historical 1st-century Pharisaic Rib′ i, Yәhoshua of Nazareth and his original followers.” Källa: sedan “Jews”; finns på förstasidan]

Ja, Ribi Yehoshua hade 12 תלמידים (talmidim; apprentice students) som stod honom nära. Ja, ריבי יהושע (Ribi Yehoshua) var en ריבי (Ribi; ordinationen gavs endast av Nâ•si′ (ledaren för Beit-Din ha-Jadol) och Beit-Din ha-Jâ•dol′; Beit-Din ha-Jadol – en institution som beslutade om Halakhah; om hur Torahn ska tillämpas i vardagssituationer; dessa beslut är enligt Torahn bindande, såvida
de inte strider mot formell logik.

Se t.ex. slutet av Be-midbar (helleniserat till 4:e mosebok) 15 innebörden är att man inte ska följa sitt hjärta och sina ögon i tolkningen av Torahn, utan att man ska underordna sig ett [ortodoxt] beit-din ), som stod bodde i Natzrat (helleniserat till Nazareth).

Ribi Yehoshua bodde i Natzrat – ja; men han har ingen koppling med le-havdil Jesus. Och det är vår hemsida tydlig med.

Ditt påstående att Ribi Yehoshua skulle vara samma person som le-havdil J*esus strider mot Oxford-forskaren James Parkes. Eftersom ditt påstående strider mot kända fakta är bevisbördan på dig!

Du har heller inte kommenterat det jag skrev:

Förutom det så har Paqid Yirmeyahu ett brev från f.d. ”Chief Rabbi Mordekhai Eliyahu” som ger Paqid Yirmeyahu hans välsignelse.
(se dokumentation på www.netzarim.co.il; klicka på ”Paqid Yirmeyahu” längst upp på sidan)

Du skriver: ” Det står inte vem denna "ortodoxa rabbin" är, men det finns ingen ortodox rabbin i världen, vars konverteringar godkänns av ett ortodoxt rabbinat, som skulle konvertera en person som trodde att messias redan har kommit.”
Ditt påstående är uppenbarligen felaktigt.


Citat engelska:
” The only Orthodox rabbis authorized to speak authoritatively are those in the Beit Din involved, those who produced the documentation. This documentation was presented to the leadership of Beit ha-Kneset Moreshot Avot in Ra’anana, an Orthodox Yemenite synagogue in Israel, when Paqid Yirmeyahu and his family applied to become a member over a decade ago. The leadership of Beit ha-Kneset Moreshot Avot in Ra’anana recognized their Orthodox credentials and he and his family have been members - Orthodox Jews in good standing there for over a decade.

The only agreement that counts here is that of the specific Orthodox rabbis who have documented our position and the specific Orthodox rabbis and Orthodox Jews who have examined the Orthodox documentation and accepted Paqid Yirmeyahu in their religious Beit ha-Kneset (Synagouge) i Ra’anana in Israel as a religious Jew in good standing for more than a decade.”

Ännu mer bevismaterial finns på vår hemsida; klicka på “Israel Mall” (vänstermenyn); klicka på “Netzarim” (bottenmenyn); bläddra ner till ” Orthodox Jewish Documentation of Yirmeyahu Ben-David”

Du skriver: “Vi, judar, väntar fortfarande på en mashiach (messias) och vi tror inte att det är en som redan har kommit.”

Så du anser att Paqid Yirmeyahu ha-Tzadiq och hans family är inte judar. Om du menar det så är det förtal igen.

Du skriver:
” du får gärna tro vad du vill och leva ditt liv hur du vill, men kalla det inte för ortodox judendom” –

Förtal igen. Jag praktiserar meta-ortodox judendom. Jag är underordnad beit-din ha-Netzarim.

Till skillnad från dig som inte är underodnat något [ortodoxt] beit-din, vilket Torah kräver ( se mitt förra inlägg); vilket är ett av alla mitzwot som du praktiserar selektivt.

För de som praktiserar Torahn inklusive Halakhah (i en obruten kedja sedan Mosheh) selektivt gäller Mishlei Shlomoh (helleniserat till Ordspråksboken) 28:9; Devarim 28:15 (helleniserat till 5:e Mosebok) et. al.
Återigen, du har inte visat en ända anti-Torah doktrin på vår hemsida. Du har inte visat något citat som visar någon koppling mellan Netzarim och le-havdil kristendom.

Hälsningar,
Anders Branderud

Benjamin sa...

OK. Jag tycker att det jag redan har skrivit och tagit fram räcker för min del. Andra för bedöma det själva.

Det finns ingen förgrening av judendomen (med möjlig undantag av vissa inom Chabad) som anser att meshiach har kommit. Det kommer man inte runt.

Herr Branderud kan skriva hyllmetrar på ämnet (vilket han verkar benägen att göra). Jag känner inget behov av att bevisa något mer.

Jag har inga problem med andras trosuppfattningar, bara de inte hävdar att jag har fel och att deras religion har monopol på sanningen.

Kol tuv,
Benjamin

Anonym sa...

Hallå Chaya. Tack för en bra & välskriven blogg.

Tänkte bara flika in en liten sak. Min pappa, jag bor i Göteborg & han växte också upp här, gick runt med davidsstjärna i 30 år utan att utsättas för något direkt hot, min farfar har också burit den under de femtio år han levt i Sverige. Visst, är väl säkert möjligt att han precis som du kunde känna sig utstirrad & obekväm med detta osv., men är du så stolt över din judiska identitet som du vill göra gällade så tror jag faktiskt att du är lite väl rädd. Kan förstå det i dessa tider, men har läst din blogg ett tag & detta är tätt återkommande. Hur du ofa inte står upp för din judiska identitet i allmänheten.
Och då skall man inte glömma bort att Göteborg inte på något sätt är mer skyddat än Stockholm, vår syngoga har svarta glas & grejer, går inte ens att se från utsidan att den ligger där om man inte vet om det. Helt enkelt för att det varit så mycket förstörelse osv. Men detta betyder inte att man som privatperson inte skall våga ha på sig en davidsstjärna så som en muslimsk kvinna har sjal eller slöja, och med samma stolthet. Detta är i alla fall som jag tror & ser på det.

Chaya Miriam sa...

Anders: Jag fattar fortfarande inte vad Netzarim egentligen tror på. Det är uppenbart att ni tror på en messias som kom för 2000 år sedan, vilket för mig låter som Jesus. Varför skulle ni annars ha detta citat på er hemsida (som Benjamin citerade): "2,000 years after he lived the entire world overwhelmingly confirms in the numbering of its years that Ribi Yәho•shua is, indeed, the world-changing Mâ•shiakh."

Men sedan pratar du om någon Ribi Yehoshua som enligt dig är en helt annan person än en le-havdil Jesus. Du skriver nämligen bland annat: "Den som läser hela sammanhanget ser överväldigande klart att vi skriver om Ribi Yehoshua, inte om le-havdil J*esus". Du menar alltså att le-havdil Jesus är den Jesus som kristna tror på? Vem är i så fall Ribi Yehoshua? För mig låter det som om båda är Jesus, men jag har alltid trott att det bara fanns en. Så vad är skillnaden mellan de två om jag får fråga?

Förresten har jag inte förtalat dig eller någon annan. Förtal är något som sker bakom någons rygg, inte i ett öppet forum som detta. Allt jag skriver här finns tillgängligt för dig att läsa. Ifrågasättande ska inte heller förväxlas med förtal.

Mvh /Miriam

Chaya Miriam sa...

Anonym: Visst borde man kunna visa stolthet för sin judiska identitet, och vara öppen med den. Det är jag i de flesta sammanhang, som i skolan och bland vänner. Men varför ska man egentligen visa upp för folk som man inte känner vilken religion man har? De har ju inte med det att göra. Om det känns bra för en själv så ska man såklart göra det, men då får man vara medveten om de risker som faktiskt finns. Det finns människor som blir provocerade när de ser en person med Magen David eller kipa, det ska man inte sticka under stol med. Det är inte ofta jag hör folk säga som du, tvärtom så visar de flesta jag känner inte att de är judar på allmänna platser. De säger att det kan vara farligt att gå med kipa eller Magen David. Men vissa säger också att man inte ska behöva stoppa sin Magen David under tröjan varje gång man går ut, att man förlorar mer än man vinner på det. Det känns ju inte bra att behöva göra det, och risken man tar kanske inte är så stor. Som en kvinna sa så hade hon blivit attackerad för att hon såg utländsk ut, men inte för att hon var judinna. Så även om man inte visar sin judiska identitet kan något hända ändå. Bättre kanske att sluta gå runt och oroa sig och göra som man vill istället.

Men samtidigt har jag ingen lust att bli utstirrad när jag går ut bara för att jag har på mig en Magen David. Det är skönt att bara kunna försvinna i mängden. Jag vill kunna slappna av exempelvis när jag sitter på tåget, inte undra hela tiden om någon glor på mig just nu eller inte, eller kanske tänker säga något till mig. Tror du verkligen att en muslimsk kvinna med slöja blir utstirrad på samma sätt? Jag tror inte att någon ens så mycket som höjer på ögonbrynen när de ser henne. Det är en såpass vanlig syn att folk inte tänker på det.

Anonym sa...

Anonym: Jag håller med dig att man ska kunna bära en Davidsstjärna precis som en del kvinnor bär den muslimska slöjan.

Chaya Miriam: Det finns många muslimska kvinnor som bär slöja som upplever att de har blivit diskriminerade och utstirrade också, men det beror säkert på var man bor. I Stockholm är det förmodligen vanligare än i ett litet samhälle. Men det är sant som du skriver att man kan bli påhoppad för annat också. Människor från alla minoriteter kan säkert uppleva diskriminering och man kanske inte alltid tänker på hur en del från andra minoritetsgrupper har det.

Det är synd att du upplever att du inte kan bära Davidsstjärnan, det ska du ha rätt att göra utan att folk blänger. Strunta i om vissa tar det som en provokation, det är inte ditt problem utan deras. Jag är inte muslim, men jag bär en sjal över håret under vintern, först var det för att jag ville att det skulle se ut som en muslimsk hijab, men inte nu längre, jag har den för att jag tycker om den stilen. Och jag struntar i vad folk tycker om det.

Ha det bra och ta på dig Davidsstjärnan om du känner för det! Gör det inte enbart pga. trots, gör det för att du verkligen vill det själv. Jag gör alltför ofta saker på trots men det känns inte alltid "äkta", men vill du bära den oavsett anledning, gör det, strunta i vad andra säger.

Anonym sa...

Fast det är klart, ibland är det svårt att veta vad som verkligen är en sann anledning till något... det jag egentligen vill säga är bara att jag tycker att du ska bära Davidsstjärnan om du vill det själv, och inte bry dig om vad andra tycker.

Chaya Miriam sa...

Jag håller såklart också med om att man ska kunna ha på sig en Magen David likaväl som en muslimsk kvinna kan ha på sig slöja. Alla borde kunna ha på sig vad de vill. Men jag tror ändå att man riskerar att få fler arga blickar och kanske t.o.m. tillmälen om man har på sig en Magen David än om man har på sig slöja. En Magen David är mer uppseendeväckande eftersom det är såpass ovanligt att se folk ha på sig den. Under hela den tid jag har bott i Stockholm har jag inte sett någon ha på sig en Magen David en enda gång på allmän plats. Däremot ser jag fler kvinnor med slöja än vad jag kan räkna varje dag. Det är klart att kvinnor i slöja kan vara uppseendeväckande på mindre orter där det är mer ovanligt, men så är det inte här. Om någon i Stockholm skulle bli provocerad av att se kvinnor i slöja, så får den personen gå runt och vara provocerad dagarna i ända. Det finns säkert vissa främlingsfientliga grupper som blir det, men de är ju redan hatiska så sådana tankar tar väl upp det mesta av deras vakna tid.

Jag tvivlar inte på att muslimer och andra minoriteter blir diskriminerade på många sätt, men inte på så sätt att folk blänger på dem när de är ute. Jag tror inte att det är så vanligt i alla fall. Folk går ju runt med palestinasjal utan att någon bryr sig det minsta, men så är det ju politiskt korrekt i Sverige också att vara pro-palestinier. Magen David förknippar många med Israel, och inte bara med judar, och att vara pro-israel är inte lika populärt här. Jag tror att det förklarar en del av de arga blickar som man kan få om man har på sig en Magen David.

Jag skulle vilja kunna ha på mig min Magen David ute, men känner inte att det är värt den obehagskänsla jag får när folk stirrar på mig. Jag vill inte sticka ut utan hellre vara en i mängden när jag är på allmänna platser. Det handlar inte om att jag bryr mig om vad folk tycker, det handlar om att jag vill känna mig trygg och kunna slappna av. Det kan jag inte när jag känner mig utstirrad. Om man kan strunta i folks blickar och slappna av ändå, så finns det ju inget som hindrar en att ha på sig en Magen David eller vad man nu vill ha på sig. Fast egentligen har ingen rätt att blänga på en överhuvudtaget.

Anders Branderud sa...

Chaya Miriam,
Jag ber om ursäkt för ett sent svar.
Jag ska ge en förklaring om skillnaden mellan Ribi Yehoshua och le-havdil (hebreiskt ord som betyder att differentiera)
Jesus.

Ribi Yehoshua från Nasaret var enligt en logisk analys (se hemsidan www.netzarim.co.il) av de tidigaste manusskripten (NHM) (inkluderande de logiska implikationerna av Ben Gurion universitet-professorn Elisha Qimrons forskning av Dödahavsrullarna 4Q MMT) av det som sedan förvrängdes till ”Matteus-evangeliet”, en fariseisk Torah-lärare, som hela sitt liv praktiserade Torahn (som innehåller Skaparens instruktioner) icke-selektivt. Ribi Yehoshua titulerades Ribi, och endast fariseerna hade Ribis.

Detta implicerar att ”Matteusevangeliet” innehåller ord som Ribi Yehoshua omöjligen kan ha sagt. Dessutom pratade all religiösa judar under det första århundradet hebreiska, och båda dessa fakta nödvändiggör en rekonstruktion.

Ribi Yehoshua var själv en farisé och han undervisade i NHM [Netzarim Hebrew Reconstruction of Matityahu] 23:1-3 (helleniserat och omskrivit till ”Matteusevangeliet 23”):

”Then Yehoshua spoke to the qehilot and to his talmidim saying, ”The Sophrim and those of the Rabbinic-Perushim sect of Judaism who advocate that Halakhah must be exclusively oral sit upon the bench of Mosheh. So now, keep shomeir and do concering everything – as much as they shall tell you! Just don’t imitate their maaseh because they say but they don’t do.”
Fariseerna undervisade att man ska följa mitzwot (etymologisk betydelse: direktiv eller ”military-style orders”), och Ribi Yehoshua undervisade att man ska lyssna till det.
Den kristna människo-gu*den J*esus å andra sidan dokumenteras i NT att vara anti-Torah. 2 miljarder kristna visar detta med sina liv.

Många kristna som funnit Netzarims sida och funnit denna forskning har lämnat sin religion och istället börjat att praktisera icke-selektiv Torah-observans.

Jag är en av dessa före detta kristna.

När det gäller leshon hâ-Râ, så citerar jag följande definition från Netzarims hemsida (Glossaries): “conspiracy to defame or slander, passive defamation of character, slander (lit. "the Tongue of Wrong"). While the Sages include even truth as Leshon hâ-Râ when it is spoken with evil intent (giving the report by Yo•seiph′ of his brothers as the prime example), the notion that slanderous lies are—therefore (a non sequitur)— not Leshon hâ-Râ does extreme perversion to the words of the Sages.”

Att komma med förtalande lögner om att Netzarim följer le-havdil J*esus är lashon ha-Ra.

Ifrågasätta ska bestå i att presentera fakta som visar att någon har fel. Inte att hitta på falska påståendet och utöva lashon ha-ra mot någon.

Vänligen,
Anders Branderud

Chaya Miriam sa...

Anders,

Jag har inte påstått att Netzarim följer le-havdil Jesus, i såfall får du tala om för mig var jag skrev det. Jag frågade vad som är skillnaden mellan le-havdil Jesus och vanliga Jesus, eftersom jag inte visste det. Jag har sagt att jag inte vet vad Netzarim tror på och därför har jag FRÅGAT dig vad ni tror på. Vad är fel med att fråga om man vill veta något? Det kan omöjligt vara förtal. Jag har ju inte försökt tala om för dig vad det är du tror på, utan frågat istället eftersom jag inte visste. Jag är intresserad av olika religioner och trosuppfattningar, det är därför jag frågar och vill veta mer.

Varför ska ifrågasättande bara bestå i att bevisa att någon har fel? Jag är inte intesserad av att visa att du har fel, utan ville veta mer om din religion som DU ser på den. Och jag har inte hittat på falska påståenden, vilka då? Det enda jag har gjort är att ställa frågor, inte kommit med några påståenden överhuvudtaget. Att ärligt fråga om något man undrar över är inte lashon hara.

Mvh Miriam

Chaya Miriam sa...

Ps. Tack för förklaringen om Netzarims tro, nu fick jag svar på mycket av det jag undrade över. Ds.

Unknown sa...

Chaya Miriam,

Första gången som jag skrev att du förtalade Netzarim, var pga. att du accepterade det som Benjamin hade skrivit om oss (det han skrev var lashon hara (förtal) ( se mitt inlägg 1/12-2009)).

Men sen verkar du ha gått ifrån den positionen och istället bett mig att klargöra vilka Netzarim är
(obs. Netzarim i Ra’anana i Israel är den enda legitima Netzarim-gruppen. Det finns även kristna grupper som kallar sig ”Netzarim”, men de är endast bedragare.).

Så jag ber om ursäkt att jag gav intrycket att du förtalade oss, vilket inte stämmer, eftersom du har bytt position. Det var inte min mening att säga något felaktigt.

2. Du skriver: ” .. skillnaden mellan le-havdil Jesus och vanliga Jesus ..”
Det är en diametral skillnad mellan den historiska personen Ribi Yehoshua och le-havdil (hebreiskt ord: ”att differentiera”) den kristna J*sus (som inte är en historisk person).

3. Ordet som jag använder ”le-havdil”, är på hebreiska להבדיל.

Anledningen till att jag använder det ordet är följande: ” Based on wa-Yi•qrâ′ 10.10; 11.47, et al., the cognate לְהַבדִיל (lә-Hav•dil′ ; to differentiate) often used to differentiate holy discussion from profane matters.”

4. Du skrev: ”Ps. Tack för förklaringen om Netzarims tro, nu fick jag svar på mycket av det jag undrade över. Ds.”

Varsågod! Vad bra att min förklaring var till hjälp! För övrigt innehåller vår hemsida väldigt bra argument, som får många kristna att inse att de inte följer den historiska Ribi Yehoshuas (Torah-)undervisning (som många kristna tror att de gör), utan att de följer en avg*d.

Jag rekommenderar hemsidan bl.a. för att man på den kan lära sig hur man på ett effektivt sätt bemöter kristnas argument, och visar dem att kristendomen inte leder dem till Skaparen.

Argumenten på Netzarims hemsida fick mig att inse att kristendomen var felaktig för snart tre år sen; och fick mig att överge kristendomen för att istället börja göra mitt bästa att praktisera mitzwot i Torahn, och samma gäller för många andra kristna.

Skaparen befaller i Tan’’kh att de som tillhör Hans berit (pakt) ska vara ett ljus för goyim; och i det ingår att man visar kristna att deras religion inte leder dem till ha-Sheim.

Vänliga hälsningar och שבוע טוב,
Anders Branderud