lördag 31 januari 2009

Mizrach

Jag har länge letat efter en fin mizrach att hänga upp i vår nya lägenhet. För er som inte vet är mizrach en väggbonad som man hänger upp på den östra väggen i ett rum för att visa åt vilket håll man ska vända sig när man ber. Man ska be vänd mot Jerusalem, som ju blir österut om man bor i Sverige. Ordet mizrach betyder öst, och står skriver på mizrachen som man hänger på väggen. Ofta brukar verser från Tanach stå med också, som till exempel den här: "From the rising (mi-mizrach) of the sun unto the going down thereof, the Lord's name is to be praised" (Ps. 113:3). Motiven på mizrachen brukar vara Jerusalem, templet och olika judiska symboler. De är ofta färgglada och konstnärligt utförda. Man brukar hänga mizrachen i rum där man ber, som i sovrum och vardagsrum.

Jag har tagit ut riktningen för bön med hjälp av en kompass, så jag vet åt vilket håll jag ska stå när jag ber hemma. Men det saknas fortfarande en mizrach på den östra väggen i sovrummet och det ser väldigt tomt ut. Dessutom borde vi nog ha en i vardagsrummet också. Jag har letat på internet men de enda mizrach jag har hittat där har varit för dyra, på minst 46 dollar plus leverans. De är gjorda av konstnärer så det är nog därför de är så dyra. Jag behöver inte en mizrach gjort av en stor konstnär, det räcker med en vanlig mizrach. Vem som helst kan egentligen göra en mizrach, så det finns inga krav på att personen som gör den måste vara en Sofer (Torahskrivare) eller berömd konstnär. De som är gjorda av konstnärer är förstås jättefina, men onödigt dyra.

Jag bestämde mig för att försöka göra min egen mizrach istället. En mizrach kan vara gjord i vilket material som helst, som trä, tyg, papper, metall, sten, keramik, glas eller något annat. Det är bara att välja vilket material som passar en bäst. Jag har alltid tyckt om att rita blyertsteckningar, men det tycker jag inte passar för en mizrach. Jag vill att den ska vara färgglad. Jag har dessvärre inget material för att måla i färg så det hade inte heller varit något billigt alternativ om jag skulle införskaffa det. Brodera är jag inte bra på och knappast på att jobba i trä eller metall heller. Till slut hittade jag en fin plansch med haKotel (Västra tempelmuren) som man kan beställa från Israel. Den tänker jag göra en mizrach av, genom att klistra på ordet mizrach och kanske några dekorationer, som ett collage helt enkelt. Så ska jag köpa en fin ram till den. Jag beställde planschen och även några andra saker från det företaget (judaicadirect.com) i onsdags så de kommer nog nästa vecka. Det är billigt att beställa från dem och de har jättefina smycken som jag inte kunde låta bli att köpa några av. Planschen kostade bara 12 dollar så mizrachen som jag ska göra blir nog inte så dyr, om jag hittar en billig ram också. Om den blir fin så duger den i alla fall tills jag kan köpa en bättre. Det bästa är förstås att köpa mizrach och andra judiska saker när man är i Israel. Jag hoppas att jag kan åka dit inom en nära framtid.

(På bilden: en mizrach som kostar 150$)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Shalom
När jag får råd ska jag köpa material så jag kan brodera en. Visst, det finns massor med fina att köpa, men det är alltid roligare att ha gjort något själv :)
Skulle du vilja visa en bild på den färdiga mizrachimen när du är klar? Den blir säkert jättebra

Chaya Miriam sa...

Ja det är klart att en mizrach som man har gjort själv blir mycket personligare och mer värdefull på det sättet. Dessutom är det kul att göra en.

Ja jag visar gärna en bild här på min när den är klar, men det tar nog ett tag för jag har ju inte fått hem planschen som ska vara bakgrund ännu. Jag hoppas den kommer snart så jag får sätta igång, det ska bli kul.

Anonym sa...

Vad roligt!
Det är synd att det inte finns judiska butiker i Stockholm, i Kraków finns flera stycken där man kan köpaallt från böcker, menorot, kippot, skmycken, tavlor med judiska motiv.. Ja you name it, they have it!

Chaya Miriam sa...

Det finns ju en judisk affär här, Kosherian, och förutom kosher mat har de en del böcker och andra saker. Men någon mizrach kunde jag inte hitta där.

Akiva sa...

Vet itne om du sett denna, men jag tyckte den var lite rolig. Matisyahu och co har ett litet problem med just mizrach: http://se.youtube.com/watch?v=eAVYEAE8Rwg