söndag 11 maj 2008

Gudstjänst utan orgel, folk som tror att studenter alltid har ledigt och Bar Mitzva-firande


Igår var jag bara så irriterad på svensk medias orättvisa rapportering om Israel, men idag ska jag berätta lite om helgen istället. I fredags var jag i synagogan som vanligt. Gudstjänsten var ovanligt kort, bara ca 40 minuter istället för en timme som det brukar vara i vanliga fall. Det berodde nog på att vi inte hade någon som spelade orgel. När ingen spelar och håller takten brukar det bli så att vi sjunger bönerna mycket fortare än annars. Kantorn bestämmer takten då och han sjöng så fort ibland att jag knappt hann med. Vad jag vet har vi bara en anställd som spelar orgel så om han blir sjuk finns det ingen som kan spela. Den som spelar måste vara en icke-jude, eftersom det är förbjudet för judar att spela instrument på shabat och helgdagar. Länge visste jag inte vem det var som spelade orgel i synagogan. Jag hade aldrig sett honom, han syns ju inte där han sitter bakom orgeln. Men så för inte så länge sedan blev jag presenterad för honom när vi stod utanför synagogan och väntade på att de skulle öppna. Då fick jag äntligen chansen att berömma honom för att han spelar så bra. I de ortodoxa synagogorna har man ingen orgel, där är gudstjänstordningen mer traditionell. Många ortodoxa judar förknippar orgeln med kyrkan och kristendomen och de tycker inte att man ska härma andra religioner. Men jag tycker att det är fint med orgelmusik i synagogan, det är högtidligt och ger mer struktur till gudstjänsten.


Efter gudstjänsten pratade jag med några vänner. En av dem sa att det skulle bli Jom Hatsmaut-firande på söndag, och hon undrade om jag skulle komma. Men det kunde jag inte sa jag, för jag var tvungen att plugga. Då sa hon att jag kunde läsa imorrn istället, det vill säga på lördagen. Jag svarade att jag aldrig pluggar på shabat (vilket jag ju inte gör om det går att undvika). Det är inte förbjudet att läsa då, men studierna är ju faktiskt mitt arbete och sitt arbete ska man inte tänka på på shabat. Hon tyckte att jag kunde gå upp tidigt på söndagmorgonen (dvs idag) istället då och plugga innan firandet börjar, men det sa jag att jag inte skulle orka. Dessutom hade jag tvättid idag också. Hon sa att det bara är att välja, det finns inga andra alternativ, antingen plugga eller fira en judisk helgdag. Det irriterade mig lite, för egentligen hade jag inget val. Jag var tvungen att plugga, hur skulle jag annars bli godkänd på kursen? Jag firade Jom Hatsmaut i onsdags. Visst hade det varit kul att fira mer, men någon gång måste jag ju plugga också. Det verkar som att en del tror att man som student alltid är ledig förutom då man har föreläsningar. De inser inte att det faktiskt är som ett heltidsjobb, 40 timmar i veckan.


Jag gick i alla fall till synagogan på lördagen, på morgongudstjänsten. Då var organisten tillbaka igen. Det var ganska mycket folk, kanske för att en pojke hade sin Bar Mitzva då och alla hans släktingar och vänner var där. Om någon undrar vad Bar Mitzva är så är det den ceremoni då en pojke blir religiöst myndig, vid 13 års ålder. Han räknas då som fullt ansvarig för att följa alla bud. Bar Mitzva betyder "budets son". (Flickor blir Bat Mitzva, "budets dotter", vid 12 års ålder.) Man brukar fira det med att pojken får utföra en mitzva som tidigare inte gällt för honom, vanligen att läsa ett stycke ur Torah. Pojken som blev Bar Mitzva denna shabat läste jättefint ur Torah. Efter gudstjänsten bjöd pojkens familj på kiddush. Det var en väldigt fin kiddush, med flera goda sallader och bakverk. Det är bra när man har varit i synagogan i 3 timmar, man blir hungrig. Efter kiddush följde jag med några vänner på stan och tittade på en karneval som studenter på Tekniska Högskolan hade gjort. De hade byggt olika saker och det var ganska kul att se. Jag stannade inte hela tiden för jag var trött och ville hem och sova. Idag har jag gjort det som jag hade planerat att göra, tvättat och pluggat hela dagen. Det blev alltså inget mer Jom Hatsmaut-firande för mig.
(Bilden visar en pojke som blir Bar Mitzva)

7 kommentarer:

Akiva sa...

Personligen tycker jag då att orgelspel absolut inte har någonting att göra i en synagogsg-dstjänst. Det finns ingen anledning att försöka härma en kristen g-dstjänstordning, främst eftersom den kristna g-dstjänsten är ett direkt arv från den judiska tempelg-dstjänsten.(MAn har en präst, ett altare och ett offer) Den judiska g-dstjänsten är inte ett arv från templet, utan följer en ordning som upprättades i parallella böneg-dstjänster.

Den kristna g-dstjänsten är så högtidlig för att det var hur tempelg-dstjänsten var. Den judiska g-dstjänsten är en böneg-dstjänst och har således inte behov av att vara så högtidlig som templet. (högtidlighet bestämmer ju naturligtvis inte på något sätt heligheten i en g-dstjänst, en brölig g-dstjänst i synaggoan kan vara mycket heligare än dess gelike i en kyrka, om de som ber gör det med kevanah!)

Kort och gott, jag tycker definitivt inte man ska ha orgelspel, det är fullständigt onödigt, treif och ickejudiskt, och den dagen vi börjar med det i vår församling är den dagen jag går ur den.

Chaya Miriam sa...

Intressanta tankar. Jag tror dock inte att icke-ortodoxa församlingar har orgelmusik i sina gudstjänster för att man vill härma kristna. Det spelar ingen roll om kristna har orgel eller inte, man skulle ha det ändå. Det handlar inte om det. Orgelmusik är vackert, och vad är det för fel på högtidlighet? Bara för att gudstjänsten är högtidlig så betyder inte det att man ber med mindre kavana. Som du skriver har det inget med helighet att göra heller. Man spelade på instrument i templet, men det betyder väl inte att man inte kan spela orgel i synagogan idag? Särskilt som det är en icke-jude som spelar, och vi judar endast lyssnar. Det är upp till var och en att tycka att det är onödigt med orgelspel i gudstjänsten. Om man inte gillar orgelmusik så är det såklart onödigt. Men andra kan tycka att det tillför något positivt till gudstjänsten. Du får gärna förklara varför det är treif. Jag tror att mycket som konservativa och reformjudar gör betraktas som treif av ortodoxa judar. Men varför skulle det vara icke-judiskt? För att kristna också har det? Då kanske det finns mer som är icke-judiskt, som att säga amen och halleluja när man ber. För det gör ju även de kristna.

Akiva sa...

Vill inte vara kinkig, men:

Orgelspelet infördes av reformrörelsen i tyskland - för att närma sig den kristna g-dstjänstordningen.

"The German Reform movement which arose in the early 1800s made many changes to the traditional look of the synagogue, keeping with its desire to simultaneously stay Jewish yet be accepted by the host culture.

The first Reform synagogue, which opened in Hamburg in 1811, featured changes that made the synagogue look more like a church. These included: the installation of an organ to accompany the prayers (even on Shabbat—when musical instruments are proscribed by Orthodox halakha)

http://en.wikipedia.org/wiki/Synagogue#Reform_synagogues_and_temples

Jag tvivlar inte på att det tillför mycket för de som uppskattar det, men det är inte såsom en g-dstjänst i min mening ska vara utformad.

Amain och Halel'u'Jah är ju hebreiska uttryck som går tillbaka till Torahn! Det är ju det jag menar, de kristna har (av naturliga skäl) lånat mycket från judendomen. Varför ska vi söka närma oss kristna traditioner (syftet från början var ju att de sekulariserade judarna skulle våga ta med sig sina kristna vänner till synagogan utan att skämmas för "oredan").

Den judiska g-dstjänsten är en böneg-dstjänst, inte en offerg-dstänst, och det tycker jag inte att man ska förringa.

Chaya Miriam sa...

Ja det är ju sant att orgeln från början infördes för att man ville likna den kristna kyrkan mer. Även Stora synagogan här i Stockholm är utformad på ett sätt som liknar en kyrka, med högt i tak och bänkar som står långt ifrån varandra. På den tiden ville man inte vara annorlunda utan smälta in mer i samhället. Men idag tror jag inte det finns någon som verkligen vill härma de kristna. Det är inte anledningen idag till att vi har orgel i gudstjänsten. När jag är i synagogan tänker jag inte ens på att det var kyrkan som först började med orgel. Det har ingen betydelse idag.

Ja det är ju klart att de kristna har härmat mycket i judendomen, som att säga amen och halleluja, men det gör såklart inte uttrycken mindre judiska för det. Det finns källor som säger att man hade ett orgelliknande instrument i templet, så på så sätt har de kristna härmat det också. Jag tycker absolut inte att man ska närma sig de kristna traditionerna, i så fall kunde man väl lika gärna fira julafton också. Självklart är den judiska gudstjänsten en bönegudstjänst, men orgelspel kan väl knappast förringa det? Tvärtom kan orgelmusiken göra det lättare att be (om man uppskattar det).

Akiva sa...

Jag har inte påstått att dagens g-dstjänstbesökare i Stora vill härma kristna, självklart inte. Jag ville bara peka på ursprunget.

Det spelades en mängd instrument i Beit haMikdash, av de levitiska körerna, men en orgel är väl ändå att ta i? Den enda "orgelliknande" instrumentet som eisterade i antiken var den hydaliska orgeln, en vattendriven primitiv orgel, som spelades av grekerna. Men jag har aldrig sett några indikationer på att en sådan skulle ha använts i Templet (ens under de "mörka perioderna" då templet vanhelgades och en Zeusstaty placerade på innergården.)

Chaya Miriam sa...

Jag skrev inte att man hade en orgel i templet, däremot ett orgelliknande intrument. Det finns källor som beskriver detta, men jag har inte läst i dem själv. Det var en av våra kantorer som berättade om det under en predikan. Jag tror inte att det är så många som känner till det och som vår kantor påpekade så har man inte kunnat bekräfta dessa källors sanningshalt. Just därför är det nog inget man lägger så stor vikt vid. Men intressant är det i alla fall.

Unknown sa...

Läste nyss din blogg om orgelmusik i synagogan.
Hoppas du kommer på föredrag och konsert i morgon och övermorgon.
Bjud gärna in dina vänner.
Kan du inte komma så direktsänds föredrag och konsert även på webben.
Läs mer: http://vargkatten.se/kulturproduktion-2015/orgel/