onsdag 30 april 2008

Förintelsens minnesdag


I morgon är det Jom haShoah, förintelsens minnesdag. Det är då vi kommer ihåg alla de 6 miljoner judar och alla de andra människor som mördades i det värsta brott mot mänskligheten som världen någonsin skådat - förintelsen. Det känns jobbigt att tänka på och svårt att förstå hur något sådant kunde hända. Det är ofattbart att människor kan vara så onda och ännu mer otroligt att de kunde genomföra brottet utan att någon stoppade dem. Jag läste att man har räknat ut att de 6 miljoner som dog skulle ha varit föräldrar och mor -och farföräldrar till 20 miljoner människor som skulle ha levt idag om inte förintelsen hade ägt rum. När jag tänker på det vill jag gråta. Det är en ofattbart stor förlust. Det enda vi kan göra är att hedra dessa människors minne och se till att aldrig någonsin glömma dem och det fruktansvärda som hände dem. Alla de som jag inte fick lära känna men som ändå för alltid finns i mitt hjärta.

Inga kommentarer: