lördag 12 april 2008

Skriva tenta på Shabat


Den här veckan har inte varit riktigt som vanligt. Jag har nämligen inte kunnat fira shabat så som jag brukar. På shabat ska man vila sig och absolut inte arbeta. Som arbete räknas inte bara ens vanliga jobb, utan även andra sysslor som att lyfta tunga saker, städa, laga mat, sy, arbeta i trädgården med mera... och även att skriva. Därför var det ju inte så lämpligt för mig att de lade omtentan på en lördag. Jag hade förstås inte mycket att välja på. Antingen fick jag bryta shabat-budet och gå och skriva tentan så att jag (förhoppningsvis) blir godkänd på kursen, eller också kunde jag hålla shabat men bli underkänd på kursen. Det senare skulle leda till att csn inte beviljar mig studielån för nästa termin. Något för mig helt otänkbart. Jag åkte och skrev tentan och det kändes som att det gick bra. Det här var första gången jag inte har kunnat hålla shabat ordentligt och först visste jag inte om jag skulle fira shabat alls. Det var ju ingen "riktig" shabat för mig ändå. Sen tänkte jag att det faktiskt är shabat varje vecka oavsett vad jag själv gör. Så även om jag inte kunde vila under hela dygnet så kunde jag i alla fall helga shabat. Jag tände ljusen, läste kiddush (som är en bön över vin och bröd) och åt god mat. Efter det pluggade jag inte mer för tentan utan vilade mig resten av kvällen. När jag kom hem idag efter tentan vilade jag också resten av dagen tills det var dags för havdala, bönen som skiljer mellan shabat och arbetsdagarna. Sen såg jag en film på tv och nu sitter jag här och skriver. Jag undrar vad de skulle ha sagt om jag hade ringt innan tentan och frågat om jag kunde få skriva den en annan dag, eftersom det är förbjudet för mig att skriva på lördag förmiddag. Jag är säker på att jag inte skulle ha fått det. Personalen skulle knappast jobba extra för att en enda person vill byta dag. Dessutom måste det vara lika för alla, så ingen får byta dag oavsett vad de har för skäl. Jag förstår ändå inte varför de var tvugna att lägga tentan just på en lördag! Vet de inte att vi judar har shabat då, eller struntar de i det? Tänker de kanske att det inte går några judar på Stockholms universitet? Det var inte bara min kurs som hade omtenta idag utan studenter från flera olika kurser satt i samma sal. På något sätt luktar det diskriminering om det här. Hade jag varit ortodox så hade det varit helt otänkbart att skriva på shabat, och dessutom åka tunnelbana. Jag tycker inte att man ska behöva bli underkänd bara för att man är religiös. Rätta mig om jag har fel.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker inte att du har fel, men tyvärr tror jag inte att universiteten och högskolorna behöver ta hänsyn till religion på det sättet. Jag kan tänka mig att det skulle kunna bli väldigt jobbigt i längden om man ska ta hänsyn till alla religioners olika bud och lagar. Men om jag var du skulle jag fråga vad de tycker att du ska göra om situationen uppstår igen. Kanske kan du skriva en dag tidigare? Det ligger ju inte till din fördel. Ibland kan de överraska. Min kursledare gjorde i ordning en alternativ hemtenta åt mig när jag låg inne på sjukhus en längre period och inte kunde närvara under tentan. Så prata med dem.

Chaya Miriam sa...

Det är sant att skolorna inte behöver ta hänsyn till religion, och det gör de inte heller. Men jag tror inte att det skulle vara särskilt jobbigt att göra det. Om de alltid la tentorna på vardagarna så skulle det inte bli problem för någon. Det finns ingen anledning att lägga tentor på lördag eller söndag. Om några stora religiösa helgdagar skulle infalla en vardag så kan man planera så att en tenta inte hamnar på dem. Julafton och påskafton infaller ofta på en vardag men jag tror inte att någon ens skulle komma på tanken att lägga en tenta då. Långt ifrån alla i Sverige är kristna, så varför ska man inte ta hänsyn till andra religioners helgdagar? Det skulle inte bli så många att ta hänsyn till. I stort sett bara den muslimska högtiden som avslutar ramadan och den judiska högtiden jom kippur, då det är förbjudet att arbeta. Möjligtvis också buddhistiska och hinduiska högtider, vilka jag inte har så stor kunskap om.

Du har rätt i att jag kanske borde fråga ändå om det skulle hända igen. Jag utgick ju ifrån att de inte skulle kunna göra något undantag för en enda persons skull. Men jag har inte samma positiva erfarenheter som du har av att de kan vara flexibla och överraskande. Tvärtom har jag fått intrycket att de håller på sina principer och regler och aldrig rör sig utanför ramarna.

Anonym sa...

Jag förstår ditt resonemang, och jag försöker inte säga att du har fel på något sätt, för att jag håller med om att man borde försöka ta mer hänsyn till tex shabat. Problemet skolan kan få om de lägger omtentan på en vardag är att det kan krocka med andra föreläsningar/seminarier som också kan ha obligatorisk närvaro.

Sen angående de kristna helgdagarna. Jag tror att även om många av våra helgdagar är kristna, så firar de flesta inte att jesus föddes eller korsfästes. Som jude kanske du inte vill fira jul eftersom det i grund och botten är en Kristen högtid, och sekulariseringen av den betyder inte att det är okej att fira jul, för det är ju fortfarande Kristet. Men en icke-religiös svensk skulle nog inte bry sig om de firade jul eller något annat, bara de får ledigt och kan vara med familjen, ge och få presenter... kanske dricka sig redlöst fulla.

Jag har totalt tappat tråden nu... men jag kommer skicka iväg mina tankar i alla fall. Och att vi i Sverige har just de Kristna högtiderna beror ju på att det "är" ett Kristet land. Statskyrkan och så... Att vara minoritet är aldrig lätt vare sig man är jude, same, romer eller något annat.

Chaya Miriam sa...

Ja det förstår jag ju att det kan vara svårt att hitta någon tid för omtenta på en vardag då det så ofta är föreläsningar och seminarier. Svårt men inte omöjligt. Det finns inget som säger att man inte skulle kunna skriva tentan på kvällen, då det vanligtvis inte är några schemalagda föreläsningar eller seminarier. Allt går att lösa om man är lite flexibel.

De kristna helgdagarna är sekulariserade och flertalet svenskar som firar dem är inte religiösa. De firar som du säger av andra anledningar, som att få vara med familjen, ge presenter och supa sig fulla. Men för den skull är inte t.ex. julen mindre viktig för de som firar den, tvärtom värnar många om traditionen. Man skulle aldrig lägga en tenta på julafton. Just därför tycker jag att det borde visas mer förståelse för andra religioners helgdagar som faktiskt är precis lika viktiga för de som firar dem. Men det är som du säger svårt att vara en minoritet i ett land. Det som majoriteten tar för självklart är inte alltid lika självklart för oss. Vi har inte alltid samma rättigheter.

Anonym sa...

Det är klart att det är möjligt, men ofta väljer ju vi människor den enkla vägen. Ibland måste vi alla vara lite mer förstående, såväl kristna som judar, muslimer och ateister. Judar är inte heller alltid superförstående (inte alls riktat åt dig, för jag känner dig ens inte), jag behöver bara se till min egen mormor. Jag tror dock att många judar har blivit tvingade till en försvarsposition, speciellt kanske de äldre som gör att jag upplever det som jag gör ibland. Jag menar absolut inget illa med det, bara det att ingen är immun mot att vara lite oförstående för omvärlden ibland. Men sen står jag fast vid att det alltid kommer att vara svårare att leva som minoritet.

Chaya Miriam sa...

Jag har aldrig påstått att judar skulle vara mer förstående än andra. Överhuvudtaget tror jag att folk i ett sekulärt land som Sverige ofta är oförstående vad gäller religion. Det kan man överse med när det handlar om enskilda individer. Men när det handlar om samhällets institutioner finns det inget utrymme för oförstånd, då deras beslut och handlingar påverkar andra människor. Det finns inga bra ursäkter för dem att inte ta hänsyn till ALLA människor, även till minoriteter.

Anonym sa...

Det var inte riktat åt dig.

Jag håller med dig, men ibland kan institutioner vara nästan värre. Inte bara när det gäller det här, utan i de flesta situationer.

Men jag tycker fortfarande att du ska prata med skolan. Jag skulle göra det nu och fråga hur du ska gå till väga om situationen uppstår igen. Kan hända att du blir åtsagd att komma tillbaka när det händer igen. Men om du kan diskutera det när du inte behöver känna dig tentastressad i övrigt så varför inte?

Anonym sa...

Hej
Måste bara kommentera även om tråden är gammal. Jag tillhör ett kristet samfund som helighåller lördagen enligt det bud Gud gav. För våra medlemmar har frågan om lördagstentor och tidigare även skola på lördag varit aktuell. Oavsett religion har vi enligt grundlagen religionsfrihet vilket ger oss rätt att inte bli diskriminerade pga religiös övertygelse. Det gör att vi borde kunna kräva att slippa skola och tentor på lördagar pga religionen. Jag vet även många av mina vänner som fått egna tentor, tentor dagen innan mm för att skolan varit tillmötesgående.
Stå på dig och lycka till.