måndag 14 april 2008

Matza-inköp inför pesach


Igår var det matza-försäljning på judiska centret här i Stockholm. Matza är det bröd som man traditionellt äter under pesach och det är det enda bröd som är tillåtet att äta då. Det är osyrat och vi äter det för att påminna oss om hur israeliterna hade så bråttom när de skulle fly från slaveriet i Egypten att de inte hann låta degen jäsa. Det är också eländets bröd som israeliterna åt när de var slavar, en påminnelse om hur svårt livet i slaveri var (när man inte fick riktig, näringsrik mat.) Pesach varar i åtta dagar och då är det förbjudet att äta något som är chametz, dvs något gjort av vete, råg, korn, havre eller spält. Matza innehåller visserligen vete men det är tillverkat under speciella försiktighetsåtgärder. Degen får till exempel inte vara i kontakt med vatten längre än 18 minuter. Jag köpte ett kilo matza importerad från Israel för 95 kronor. Ett kilo är inte så mycket, så jag vet inte om det kommer att räcka för hela pesach, men jag ville inte köpa för mycket heller med tanke på priset. Man kan alltid köpa mer senare. Det är den första pesach som jag firar ihop med min man så jag vet inte hur mycket vi kommer att äta. Under pesach får jag tänka extra mycket på vad jag äter utanför hemmet. I vanliga fall äter jag bara vegetariskt, och redan det gör ju urvalet ganska begränsat. När jag sedan inte kan äta något med sädesslag i (inget bröd, ingen pasta) blir det mer komplicerat. Veckan då det är pesach i år har jag vanliga korta föreläsningar på universitetet och då behöver jag inte nödvändigtvis äta något där. Om jag ändå vill det kan jag köpa någon sallad, frukt eller yougurt och så kan jag ta med mig matza och äta. Men det är inte så svårt egentligen utan mest bara trevligt att följa sådana här traditioner. Det är ju bara en gång om året och det är alltid en speciell känsla att fira pesach.

1 kommentar:

Anonym sa...

älskar de judiska påsktraditionerna, funderar på att köra ett sånt tema i år...