lördag 18 oktober 2008

Shabat Chol Hamoed Sukkot - Haftaraläsning


Så var Shabat Chol Hamoed Sukkot, den shabat som infaller under Sukkots mellandagar, till ända. Det har varit en jättebra dag. Jag gick till synagogan på fredag kväll som jag brukar och efter gudstjänsten hade vi kiddush i sukkan. Därefter var det Kabbalat Shabat (välkomnande av shabat) i ett av rummen under synagogan. Det var progressiv judendom som anordnade det. Det var första gången som jag var med på något av deras arrangemang, men jag hade det riktigt trevligt. Vi drack vin, åt bröd, ost och godis bland annat och pratade förstås. Det är vanligt att man sjunger också men det gjorde vi inte denna gång.

Nästa morgon gick jag till synagogan igen. Det var ju denna shabat som jag skulle sjunga min Haftara som jag har tränat på så länge. Innan jag började sjunga själva Haftaran fick jag göra Maftir-aliyan (den sista aliyan), eftersom det är tradition att den som ska läsa Haftara får den aliyan. När jag hade gjort det berättade chazzan lite om vad Haftaran som vi strax skulle läsa handlar om. Efter det fick jag kliva fram till den läspulpet som står vänd mot församlingen och börja läsa. Först sjöng jag en bracha före Haftaraläsningen, sedan sjöng jag Haftaran. Jag avslutade med brachot efter Haftaraläsningen. Nu i efterhand får jag säga att detta gick bra, över förväntan. Jag har nyss varit förkyld så jag trodde att jag skulle börja hosta när jag sjöng, men det gjorde jag inte. Många kom fram till mig efter gudstjänsten och sa att jag hade sjungit bra, och det var förstås kul att höra. Nu vill jag börja lära mig en ny Haftara, eller kanske ett stycke ur Torah.

Vi hade "fruktbara diskussioner" efter gudstjänsten, men till en början hade vi ingen frukt utan bara sura godisar. Så då fick det bli "sura diskussioner". Som tur var blev de inte sura, utan intressanta som vanligt. Vi fick nämligen in vinddruvor senare.

Shavua Tov och Chag Sameach!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag har ett skolprojekt i skolan om judendom och vi ska försöka sätta oss in hur det är att vara en jude/judinna i sverige. Du har verkligen hjälpt mig otroligt mycket. men jag har en fråga, i din presentation skrev du att det kan vara svårt att hålla de flesta mitsvot, VARFÖR ÄR DET SÅ?

Chaya Miriam sa...

Jag har skrivit en del här på min blogg om svårigheterna med att hålla vissa mitsvot. Det mest uppenbara kanske är att det kan vara svårt att ta ledigt från skolan (och kanske sitt jobb, beroende på var man jobbar) för att fira de judiska högtiderna. Vissa högtider, som Rosh Hashana, Jom Kippur, Sukkots två första och två sista dagar, Peachs två första dagar, Shavuot osv är det förbjudet att arbeta. Det är alltså en mitsva att inte göra någon form av arbete på dessa dagar, precis som på shabat. Den mitsvan kan vara svår att hålla i Sverige. Läs mer om detta under inläggen "Skriva tenta på shabat", "Skola på Rosh Hashana och Jom Kippur?!", "Ingen skola på Rosh Hashana och Jom Kippur" och "Begränsat Sukkotfirande".

En annan mitsva som kan vara svår att uppfylla är att hålla kosher, speciellt för ortodoxa judar som håller väldigt strikt kosher. Detta har jag också skrivit om i inlägget "Att hålla kosher i Sverige".

På shabat, precis som på de stora helgdagarna, är det en mitsva att inte köra bil eller åka med annat fordon. Detta för att man inte får tända eld på shabat, vilket man gör när man kör bil (då man förbränner bensin). Tåg bör man inte åka för man får inte använda el på shabat. Även om det inte är så många i Sverige som följer denna mitsva kan det vara svårt för de som gör det. Eftersom man inte får ta bilen eller kollektivtrafiken på shabat måste man bo på gångavstång från synagogan. Synagogorna ligger i de stora städernas centrum där det är väldigt svårt att få hyra lägenhet, och har man inte möjlighet att köpa bostad så blir det svårt.

Det finns säkert fler mitsvot som är svåra att uppfylla i Sverige men jag kommer inte att tänka på fler just nu. Men en sak måste jag uppmärksamma dig på: jag skrev inte i min presentation att det är svårt att hålla de flesta mitsvot. Kanske var jag lite otydlig. De flesta mitsvot är nämligen relativt lätta att hålla i Sverige. Däremot är det svårt för den som vill hålla de flesta mitsvot därför att VISSA mitsvot är svåra att hålla. Vill man hålla så många mitsvot som möjligt kan man ju inte bortse från de svåra, som också är väldigt viktiga.

Hoppas detta svar blir dig till hjälp, och lycka till.