tisdag 7 oktober 2008

Jom Kippur


I morgon kväll börjar Jom Kippur, försoningsdagen. Det är årets viktigaste dag i den judiska kalendern. Den inleds med en kvällsgudstjänst som kallas Kol Nidre, vilket betyder Alla Löften. Den har fått det namnet efter den inledande bönen Kol Nidre, där man ber Gud om förlåtelse för de löften som man inte har kunnat infria under året som gått. Efter gudstjänsten går man hem och vilar och nästa morgon går man till synagogan igen, och stannar där hela dagen fram till det blir mörkt och Jom Kippur är slut. Jom Kippur är en fastedag, så man får inte äta eller dricka något under cirka 25 timmar. Man ska koncentrera sig helt på bön och inte tänka på kroppsliga behov.

Det är den här dagen man ska be Gud om förlåtelse för de synder man har begått mot honom under föregående år. Innan, under de tio botgöringsdagarna, skulle man be sina medmänniskor om förlåtelse för synder som man har begått mot dem. Man kan inte få förlåtelse från Gud för synder som man har begått mot andra människor om man inte har bett dem om förlåtelse först. På Jom Kippur har man fem gudstjänster till skillnad från en vanlig vardag då man bara har tre. Det är Kol Nidre på kvällen, Shacharit på morgonen, Mussaf som är tilläggsgudstjänst för helgdagar, Mincha på eftermiddagen och Neila, "stängandet", som är den avslutande gudstjänsten.

Innan fastan börjar är det viktigt att dricka och äta mycket. Jag har seminarium i morgon som slutar klockan 16, och Jom Kippur börjar 17.37 i Stockholm. Så jag måste äta någonstans i stan och fort måste det gå också. Jag tror att jag ska äta en pizza (vegetarisk givetvis), det går fort att få och är mättande. Sedan måste jag vänta i stan tills Kol Nidre börjar kl. 20. Vad jag ska göra då vet jag inte, när väl Jom Kippur har börjat gäller samma regler som för shabat så jag kan inte gå i affärer eller gå och spela biljard till exempel. Jag får hoppas att det blir fint väder så jag kan gå lite på stan i alla fall. Nu vill jag önska er som ska fira Jom Kippur en lätt fasta, och gmar chatima tova (må den slutgiltiga besegligen bli till det goda).

Inga kommentarer: