lördag 11 oktober 2008

Mycket högtider och festligheter, lite sömn


Då var det en ny vecka igen då, och slut på de stora högtiderna. På måndag börjar ju Sukkot förstås, som ju också är en mysig högtid. Jom Kippur var trevlig men fastan kändes jobbig i år. Jag slutade ju skolan sent och var tvungen att äta i stan innan Kol Nidre skulle börja klockan åtta, och jag åt en pizza som jag inte blev helt mätt på. Sedan hann jag inte äta något mer innan Jom Kippur började 17.37. Jag drack åtminstone mycket. Vi kom i väldigt god tid till Kol Nidre-gudstjänsten för att kunna få bra platser, men när vi kom var det nästan helt fullt redan. Vi fick sitta långt bak men gick förstås inte miste om den högtidliga stämningen för det. Kol Nidre är den gudstjänst på hela året då det är absolut mest folk i synagogan. Det finns inte en enda plats som står tom. Många som inte är så religiösa och som annars inte går till synagogan kommer på Jom Kippur, och framför allt då på Kol Nidre. Därför måste vi ha två Kol Nidre-gudstjänster, en klockan fem och en klockan åtta för att alla ska kunna få plats.

Nästa morgon när vi skulle till synagogan var pendeltåget försenat så vi kom fram efter att gudstjänsten hade börjat. Då var det inte så mycket folk i början och det fanns flera lediga platser längst fram, så vi satte oss där. När vi kom längre in i gudstjänsten kom det fler folk så synagogan blev fullsatt. Nu var jag verkligen trött och hungrig, men inte så törstig i alla fall. Efter första Torah- och Haftaraläsningen när det var predikan fick jag väldigt svårt att hålla ögonen öppna, även om det var intressant och jag försökte lyssna uppmärksamt. Det är bra att man inte sitter hela tiden utan står när man ber vissa böner så man inte somnar, men man borde såklart inte somna ändå även om man bara sitter still. Jag hade inte sovit så bra och om man då fastar också så blir man väldigt trött. Shacharit- och Mussafgudstjänsten höll på till klockan tre, sedan blev det paus en timme innan Mincha skulle börja. Vi gick ut för att få frisk luft, men jag var helt slut och ville bara hem och sova. Min man var också väldigt trött så vi bestämde oss för att åka hem. Det fick räcka med tre gudstjänster för oss på denna Jom Kippur.

När jag kom hem stensomnade jag och vaknade en kvart innan det var dags att bryta fastan. När Jom Kippur slutade 18.44 drack jag vatten det första jag gjorde och åt choklad. Det var ren njutning. Jag åt färdigmat eftersom jag inte orkade vänta på att laga mat själv, sedan var det dags att börja förbereda för shabat. Jag handlade och lagade mat som vanligt till sent in på natten.

Nästa dag började jag skolan tidigt och efteråt hade jag en massa ärenden som jag var tvungen att göra innan helgen. Jag kom hem en timme innan det var dags att åka till synagogan, men jag var för trött och tänkte att det var bättre om jag vilade så att jag blev pigg på lördag morgon istället. Det blev jag visserligen inte för jag är alltid trött på morgonen. Vi kom iväg i alla fall en halvtimma efter att gudstjänsten hade börjat på lördagen, och vi kom lagom till Torahläsningen. Det var fullt med folk då också, antagligen för att två pojkar blev Bar Mitsva. Kiddushen efteråt var extra festlig som den brukar vara vid sådana speciella tillfällen.

När jag kom hem sov jag några timmar, sedan var det snart dags att läsa Havdalah och välkomna den nya veckan. När det var gjort fick jag skynda mig ned till bussen för jag skulle åka till tågstationen och möta några vänner där som vi bjudit in på fest. De hade inte sett vår nya lägenhet så jag fick visa vägen dit. Samtidigt fick min man gå och handla och laga mat för festen, han skulle laga sina speciella maträtter från sitt hemland. Det blev lyckat och det blev många Le' chaim (skål på hebreiska, betyder bokstavligen "till livet").

Shavua Tov!

Inga kommentarer: