torsdag 2 september 2010

Nya tider

Jag skriver inte jätteofta på den här bloggen, men nu har jag ändå fått ihop till 100 inlägg, detta är det 100:e inlägget!

Månaden Elul som snart når sitt slut nu på onsdag nästa vecka är en tid för eftertanke och reflektion. Man ska tänka på året som har gått och fundera på vad man har uppnått, vad som har gått bra och vad man kunde ha gjort bättre. Om man har betett sig illa mot någon annan människa är detta ett bra tillfälle att be om förlåtelse. När Elul är slut börjar året om på nytt, vi firar Rosh hashana (nyåret) och de tio botgöringsdagarna inleds, som sedan avslutas med Jom Kippur, försoningsdagen (för mer om dessa högtider, se tidigare års inlägg). Då ska man ha gjort botgöring och försonats med människor och med G-d, för att kunna få sitt namn inskrivet i livets bok och få ett fortsatt bra liv under det kommande året. Förhoppningsvis ska man då ha lärt sig av sina tidigare misstag, förbättra sig och växa som människa.

Just i denna månad blev det dags för mig att flytta. Det passade bra på något sätt, för när man flyttar tvingas man reflektera väldigt mycket över året (och åren) som gått. Man går igenom gamla gömmor med grejer som man kanske inte har rört på flera år och varje sak bär på ett minne. Man tvingas göra upp med det förflutna, vilka saker ska jag ha kvar och vilka ska slängas? Vilka minnen ska få finnas kvar och påminna om tider som flytt och vilka ska kastas bort och därmed glömmas bort? Om jag inte har rört eller använt en sak det senaste året brukar den få ryka, då är den inte längre aktuell. Dags att gå vidare.

Nu sitter jag i min nya lägenhet och inväntar det nya året som snart tar sin början. Det blir verkligen en riktig nystart i år. Jag saknar inte den gamla lägenheten ett dugg. Den var liten, hade inget riktigt kök, allt var gammalt och nedgånget och precis utanför fönstret åkte 8 olika busslinjer förbi och förstörde ens sömn. Vår nya lägenhet är en trea som ligger lite avsides nära naturen och allt är nytt och fräscht med ett stort kök. Vi har mycket köksredskap och serviser eftersom vi har en uppsättning för mjölk och en för kött, och två uppsättningar till för Pesach. Allt det fick inte plats i kokvrån i den gamla lägenheten så det mesta fick vara i lådor på golvet. Nu däremot finns det gott om plats i köksskåpen.

Det är mycket att tänka på när man flyttar till en ny lägenhet vad gäller det judiska. Köket måste kashras så att det blir kosher, alltså spis, ugn, diskbänk, kyl och frys måste göras helt rena. Så ska mezuzot sättas upp och om man flyttar till en större lägenhet kanske man behöver köpa fler mezuzot så de räcker till varje dörröppning i lägenheten (utom badrummet). Sen kan det vara bra att leta upp kompassen bland alla flyttlådor och ta reda på vilken riktning som är mot öst, så man kan sätta upp en Mizrach och veta åt vilket håll man ska stå när man ber. Snart är det Shabat så jag hoppas kunna få det lite fint innan dess, bland annat måste vi snickra ihop köksbordet från Ikea så jag har någonstans att tända ljusen och duka fram shabbesmiddagen. Första Shabat i nya lägenheten blir säkert speciell, om än lite rörig.

8 kommentarer:

Eva sa...

Grattis till nya lägenheten det låter jättetrevligt. Vi ses kanske i helgen annars Shana Tova!

Chaya Miriam sa...

Tack! Ja vi kanske ses, jag kommer i alla fall helt säkert till synagogan för jag ska läsa en del denna Shabat. Shana tova, och Shabat shalom.

Mia sa...

Hej!
Ville bara säga att jag saknar bloggen!

elin sa...

lycka till :)

Eva sa...

Hej, saknar dig på lördagmorgnarna hoppas du kommer till hösten.

Akee sa...

Hej
Jag vet inte om du fortfarande ser att man komenterar bloggen men jag har en fråga som du kanske kan hjälpa mig med.
Mitt namn är Kajsa Bergman och jag studerar genusvetenskap i Lund, jag håller just nu på att skriva min C-uppsats. Den kommer att handla om Tzinus och identitetsskapande processer. Problemet är att jag inte riktigt vet vart jag hittar källor där Tzinus beskrivs. Då menar jag inte internet sidor som förklara vad det är för det finns det gott om utan det jag letar efter är "orginal" källorna. Det verkar som att du har koll på ämnet och jag undrar därför om du vet vart jag kan hitta den typen av material.
Hälsningar/Kajsa

Anonym sa...

Hej. Jag gör ett arbete om judendomen och jag har i uppgift att skriva en uppsats om hur det är att leva och bo i Sverige som troende jude idag. Skulle vara väldigt tacksam om du hade tid och lust att svara på ett par frågor?

Tack på förhand!
Hälsningar Jennie

Anonym sa...

Hej Chaya. Vilken intressant blog du skriver. Är du fortfarande aktiv som bloggare? Hälsningar/Anna Katz Ögren⭐️