torsdag 7 januari 2010

SL och shabat går inte ihop

Jag köper alltid terminskort för studenter på SL som kostar 2450 kronor. Det blir lite billigare än att köpa vanliga månadskort. Förut har jag varit livrädd för att tappa bort det kortet, speciellt i början av terminen när det är som mest värt. Om man tappar det får man nämligen inget nytt. Men nu har de infört förlustgaranti om man beställer kortet på internet och det är ju jättebra. Så inför den nya terminen beställde jag mitt kort på nätet och de garanterade att man skulle få det innan den 1 januari bara man beställde det innan 18 december. Jag kom på i sista minuten att jag måste beställa det då, men jag hann i tid. Ändå fick jag inget kort hemskickat inom fyra arbetsdagar som det var meningen!

1 Januari närmade sig och fortfarande inget kort, så jag ringde SL. Kvinnan som svarade sa att det hade blivit ett fel i deras system så några av de beställningar som hade gjorts den 17:e hade inte gått igenom och korten hade inte tryckts upp. Jag var en av dem såklart, min vanliga tur. Men hon sa att jag skulle köpa en förköpsremsa och åka på den så länge om inte kortet kom, så skulle SL ersätta mina utlägg sedan.

Kortet hade fortfarande inte kommit den 30 december så jag fick börja fundera över remsan. Grejen var att jag inte ville köpa den på shabat och det var då jag eventuellt skulle behöva den för att åka till synagogan. Om jag köpte den i förväg skulle det ju vara onödigt om jag inte skulle komma att använda den, om jag av någon anledning inte åkte till synagogan. Men köpa den på shabat ville jag i alla fall absolut inte. Jag använder inga pengar på shabat om det inte är nödfall. Egentligen vill jag inte heller åka tåg på shabat, men fram till den dag jag blir rik nog att köpa lägenhet i innerstan eller har stått 20 år i bostadskön (och är rik nog att ha råd med hyran) får jag antingen åka tåg eller isolera mig i min förort på shabat. Så det får bli tåget, annars skulle jag aldrig få komma till synagogan på shabat. Men då är det också endast till synagogan jag åker, några andra resor gör jag inte.

Jag tycker att man ska göra så gott man kan och följa så många mitsvot som man känner att man klarar, så även om man inte kan avstå från att åka tåg så kanske man åtminstone kan låta bli att använda pengar. Det finns de som säger att eftersom de har tagit tunnelbanan på shabat så har de redan brutit mot shabat, och då spelar det ingen roll om de bryter mot alla andra shabatbud. Så tänder de en cigg, köper en kaffe och skickar ett par sms. Men det måste väl ändå vara bättre att hålla alla bud utom ett eller några få än att inte hålla några alls. Jag tycker att man ständigt ska sträva efter att bli bättre och har man möjlighet att hålla shabat i större utstäckning så ska man göra det. Om jag hade haft möjlighet att gå till synagogan i stället så hade jag gjort det och inte tagit tåget till exempel. Men ser man ingen mening med att hålla mitsvot och inte får ut något av det, så är det ju lätt att avfärda dem med ett "jag har redan åkt tunnelbana så det är ingen idé för mig att försöka hålla shabat". Det är synd, för även om man åker tunnelbana kan man få ut något positivt av att hålla resten av mitsvoten. Man kan slippa telefoner, pengabekymmer, skriva, laga mat osv och få en bättre vilodag helt enkelt.

Jag köpte i alla fall förköpsremsan innan shabat började så jag skulle ha den om jag behövde den. Jag åker ju så gott som varje shabat till synagogan ändå men man vet ju inte om man blir sjuk eller något annat hindrar en. Men jag kom i väg som vanligt. Remsa är dock inget bra att resa med då man lätt fastar i kö när spärrvakten ska stämpla den. Då blir man stressad när man inte vet om man kommer hinna med sitt tåg eller inte och tjejen framför pladdrar på och velar i flera minuter innan hon till sist köper sin biljett. Inget som går ihop med shabatstämningen precis, men så är det ju att resa. Det passar inte alls in i shabatfirandet eftersom det kan bli stressigt med förseningar, köer och trängsel. Så visst hade det varit skönt att slippa det för en dag.

Inga kommentarer: