torsdag 14 maj 2009

Du ska inte stjäla

Det har under en lång tid pågått en debatt kring fildelning som har lett till att vi har fått Ipred-lagen. Denna lag innebär som de flesta säkert vet att ens identitet kan avslöjas om man fildelar, eftersom olika branchorganisationer lagrar IP-adresser och numera har rätt att vid misstanke om fildelning begära från internetleveratörer att få uppgifter om de som har abonnemang hos dem. Fildelning har visserligen varit förbjudet även tidigare, men det är först nu som man löper stora risker att åka fast om man fildelar.

Att fildela har för mig verkat vara något ganska vardagligt, något som de flesta gör eller i alla fall någon gång har gjort. Även om man har vetat att det räknas som ett brott så har det inte känts som det, snarare har det verkat vara mer i stil med att spela av låtar från radion på ett kassettband, som säkert de flesta har gjort som var med på den tiden. Är det egentligen någon skillnad mellan att spela in musik på kassettband så att man därmed inte behöver köpa den, eller ladda ned musik från internet i mp3-format? Att folk kopierade varandras kassettband på den tiden måste ju ha varit en väldig förlust för musikindustrin som därför inte kunde sälja lika många kassetter.

Men samtidigt har en massa människor lagt ned ett enormt arbete på att göra exempelvis en film, och det är faktiskt deras sätt att försörja sig. Om ingen betalade för att gå på bio och se deras filmer eller köpte filmerna så skulle de snart bli arbetslösa. Vad ger någon rätt att ta del av resultatet av andras människors hårda arbete utan att ge något tillbaka till dem? Tack vare deras arbete får man en (förhoppningsvis) givande stund av underhållning och får en upplevelse som de har skapat åt en. Ska man inte betala för det? Och om man tar filmen utan att betala, stjäl man den inte då? Det kan man tycka.

Vad jag funderar över nu är vad Torahn skulle säga om detta. När den skrevs för ca 3.300 år sedan fanns det såklart ingen fildelning, men de grundläggande buden och etiska principerna i Torahn är tidlösa och vägledande också i vårt moderna samhälle. Det står klart och tydligt i Torahn att man inte får stjäla, det är det åttonde av de tio G-ds bud. Så om fildelning är stöld (vilket det ju råder delade meningar om), så är det i alla fall inget som en religiös jude bör ägna sig åt.

7 kommentarer:

Donsan sa...

Länk: Stor undersökning: Fildelning inget hot mot biobranschenDessutom:

Betalar vi en xtra skatt på alla digitala minnen - som precis som på kassettbandstiden - går till upphovsmän

Betalas en stor del av svensk filmproduktion av skattepengar

Finns det - trots 10 år av illegal fildelning - inga belägg för uppfattningenen - medelst studier - rapporter eller forskning - att någon överhuvudtaget skadas av den sk illegala fildelningen - inte samhället - inte branschen - och inte upphovsmän

Därmed borde alla religösa funderingar kunna läggas till ro

Freddie Wolfgram sa...

Jag brukar inte ladda ner musik, mest för att jag inte riktigt vet hur man gör eftersom jag är URKASS på allt som har med datorer att göra. Men jag tycker nog mest att fildelningen skapar möjligheter för människor, eftersom man kan ta del av så mycket mer kultur från jordens alla små skrymslen och vrår. Jag förstår också att upphovsmän och artister blir upprörda för att de "förlorar" pengar på det hela. Men de borde kanske förstå att de tar på tok för mycket betalt för sina verk, en skiva för 200 kronor eller ett biobesök för 100 kronor ÄR mycket pengar! Man kan ju fundera lite på om de faktiskt förtjänar så extremt höga summor som de tjänar, även om de lägger ner mycket tid ocharbete. Min mamma och pappa sliter varje dag med sina jobb också, vart fan är då deras miljontals kronor kan man undra? Nu är det inte så att alla ska tjäna lika mycket oavsett jobb, men ändå, någon måtta får det vara! Bara för att man är artist tycker inte jag att man är berättigad det extrema lyxliv som många artister eller skådespelare lever idag.

Kanske kunde t.ex Madonna låta bli att köpa en väska från Louis Vuitton varje vecka för ca 40 000kronor styck och istället bjuda på lite billigare musik?

OBS! Jag är INTE ett fan av Madonna, det var endast ett exempel draget ur en molnig himmel!

Mathias Hellsten sa...

Först och främst kan vi klargöra en enkel princip: fildelning är inte olagligt, har aldrig varit det, och kommer förhoppningsvis aldrig bli det. Fildelning är delning av filer, oavsett vilket filer det är. Vad du syftar på är så kallad "olaglig fildelning", det vill säga delning av filer med upphovsrättsskyddat material.

Fildelning är alltså inte olagligt, däremot är piratkopiering det. Man kan använda fildelning för piratkopiering, men det är inte samma sak. Det är viktigt att skilja mellan dessa två saker.

Om jag går in i en affär och tar någonting, det vill säga stöld, så försvinner det från affären. Om jag däremot skulle gå in i affären och kopiera saken, så har ingenting försvunnit. Det är alltså inte fråga om någon stöld, och det är därför olaglig fildelning inte är åtalbart för stöld.

Om man vill utverka ett halachiskt förbud mot piratkopiering får man alltså leta efter andra grunder än att det skulle vara stöld. Man skulle kunna tänka sig att grunda det på att man använder någon annans egendom utan tillåtelse, det ligger betydligt närmare, till exempel.

Så hur ska man då ställa sig till fildelning ur ett judiskt perspektiv?

Jag har för mig att det har gjorts en del halachiska genomgångar om just piratkopiering. Vissa har kommit fram till att det varit okej, andra att det inte har varit det.

Jag kommer ihåg att jag en gång läste en artikel av en rabbin som hävdar att oavsett om piratkopiering är förbjudet eller inte enligt halacha, så är dagens upphovsrättslagstiftning negativ, och skulle om den sett ut som den gör idag omöjliggjort judendomens utveckling ända från Talmuds tid.

Tänk dig detta scenario: man fick inte kopiera något ur Talmud utan upphovsrättsmannens godkännande, förrän denne varit död i sjuttio år. När upphovsmännen, det vill säga de som bidragit med innehåll, och de som gjort sammanställningen, dött, så är det något privat intresse som äger upphovsrätten, och han förhindrar kopieringen, med argumentet att det är stöld.

Nu dyker det upp en betydande kommentar av den berömda (och för argumentets skull uppdiktade) rabbinen Abraham ben Yehuda. I judisk tradition skulle man nu luta sig på Talmud och på ben Yehudas kommentar. Men se, det går inte, för ben Yehuda har rättigheterna för sin kommentar. För att kunna extrapolera en fråga från Talmud med stöd av ben Yehuda måste man dels ha tillstånd från ben Yehuda att använda hans kommentar, och från den som äger rättigheterna till Talmud. Och så håller det på. Fundera på vad ett sådant regelverk skulle gjort för judendomens intellektuella utveckling.

Vi judar vet att ju att vi envisas med att skriva och skapa oavsett om vi kan överleva eller inte. Vi har genom historien försörjt våra lärde alldeles oavsett om de kan anses vara producenter eller inte. Vi gör det för att vi känner lärdomens egenvärde, inte för att de lärdes arbete leder till ekonomisk vinning. De lärde har inte sällan varit fattiga men innehaft väldigt hög status.

Men ändå fungerar och används upphovsrätten idag. Inte för att skydda upphovsmannens rättigheter, utan för att skydda rättighetsinnehavarens möjligheter att göra vinst på ett verk så länge som möjligt efter dess tillkomst. Och upphovsmannen och rättighetsinnehavaren kan vara två helt skilda personer. Michael Jackson, till exempel, har köpt upp rättigheterna till tidiga arbeten av Eminem och Beatles och sånger av Shakira, Beck och Björk. När vi köper skivor av dem, så är det inte Enimen, Paul McCartney, Shakira, Beck eller Björk, som gjort sångerna som får pengar. Det är skivbolagen - och Michael Jackson.

Chaya Miriam sa...

Tack för de intressanta kommentarerna. Jag är inte så insatt i själva debatten om olaglig fildelning och min egen inställning till det är kluven. Men just om halachan skulle tillåta piratkopiering eller inte tycker jag är en högst intressant fråga, så du gav mig en hel del att fundera på Thaumiel.

Mathias Hellsten sa...

Hittade den här länken som kanske är intressant:

http://chaptzem.blogspot.com/2006_03_01_archive.html

"According to Halacha there is no such thing as Intellectual Property Rights (IPR). There is one Halacha that is commonly quoted by Jewish music production companies in an erroneous attempt at backing up their claim that copying or downloading music is usser. This Halacha is 'Issur hasogas g'vul'. However, there is only one problem with that. The issur of 'Hasogas g'vul' pertains only to a person who is making money off of someone else's product by selling it to his potential customers. Therefore, someone that is merely copying, or even distributing to others, at no cost is actually not being oiver any issur at all."

Anna sa...

Hej, jag undar vad du tycker om Kabbalah?

Chaya Miriam sa...

Jag tycker att kabbalah är intressant och många tankegångar inom det tycker jag är viktiga och relevanta. Men en del aspekter tycker jag inte är särskilt realistiska. Kabbalah är ju judisk mystik och filosofi och hänger till viss del ihop med judendomen, men den är också fristående från religionen. Man kan tro på kabbalah utan att tro på judendomen och man kan tro på judendomen utan att tro på allt inom kabbalah.