måndag 18 augusti 2008

Hemma igen!


Idag kom jag hem igen efter den långa utlandsvistelsen. Det kändes verkligen skönt för på sista tiden hade jag riktigt börjat längta hem. Det var en lättnad att se att lägenheten fanns kvar i gott skick, utan att något inbrott eller liknande hade skett. Men det ser nästan ut som om det har varit inbrott för vi har fortfarande inte kommit i ordning helt efter flytten. Det första jag gjorde när jag kom in, efter att ha kysst mezuzan, var att säga Shehechejanu. Det är inte standard att säga den brachan (välsignelsen) efter att ha kommit hem från en resa, men man säger den vid speciella glada tillfällen i livet. Det kan till exempel vara när man har nått ett viktigt mål, fått höra goda nyheter, köpt nya kläder eller ska göra något för första gången som man inte har gjort på länge. Man säger också Shehechejanu vid de stora högtiderna.

Brachan lyder: Baruch ata Adonaj elohenu melech haolam, shehechejanu vekijemanu vehigijanu lazman haze.

Lovad vare du, Herre vår Gud, universums konung, som givit oss liv och uppehälle och låtit oss uppnå denna tid.

Att komma hem igen var för mig ett sådant speciellt glatt tillfälle då det kändes passande att säga Shehechejanu. Det har nog aldrig känts så kul att komma hem förut, men så har jag aldrig varit hemifrån såpass länge i streck förut heller. Nu ser jag fram emot att fira kommande shabat i Sverige och gå till synagogan här, det har jag saknat.

3 kommentarer:

Akiva sa...

Låt mig då vara den förste som önskar dig ett stort Bruchim hushavim (välkommen tillbaka)! Jag hoppas att tiden du varit borta har varit givande och roligt, och att du kommer berika den svenskjudiska blogosfären ytterligare med kloka och tänkvärda inlägg!

Tills dess kan du ju alltid gå till min blogg och ladda ned judisk musik :)

lehitraot!

Chaya Miriam sa...

Tack! Det är verkligen kul att vara tillbaka. Jag ska fortsätta blogga på här så mycket jag hinner mellan alla tentor och inlämningsuppgifter. Hoppas att du hade det kul i USA. Var du i Israel också?

Sein gezunt!

Akiva sa...

Planen var lite att åka till Israel i augusti, men pengarna och orken tröt lite efter USA. Så det får bli nästa sommar.

Ser fram emot intressanta inlägg :)