Men frågan är vad jag ska göra där på de två shabatot som jag kommer att vara där. Jag tror inte att det finns mycket att göra där om man håller shabat. Staden har ingen judisk församling och synagoga som jag kan gå till. Närmaste synagoga ligger i Southampton eller Portsmouth, men det tar över en timme dit med buss. Jag vill inte resa så långt på shabat, då blir det ingen riktig vilodag. Jag får stanna i Salisbury och försöka hitta på något där. Jag kanske kan ta en promenad och utforska staden, eller ännu hellre gå på en vandring i naturen om det är möjligt. Jag får hoppas att det blir fint väder, tyvärr regnar det ju mycket i England. Det är vår där nu med runt fem plusgrader, lite bättre än här i Sverige i alla fall. Jag är trött på snön och kylan här nu så det ska bli skönt att få känna barmark och gräs under fötterna igen.
Men om vädret blir dåligt på shabat får jag vara inne och läsa. Jag ska ladda upp med böcker så jag har något att göra. Jag ska inte bo ensam där heller, utan jag ska bo hos en familj som universitetet har ett avtal med och som brukar ta emot studenter. Så jag kanske kan spela spel eller något med barnen om det blir dåligt väder. Hur som helst tror jag att det kommer bli en jättekul resa och jag kommer säkert att lära mig massor av den. Det blir skönt också att komma bort från den vanliga vardagsrutinen för ett tag. Sedan kommer jag hem lagom till Pesach som tur är, för det hade verkligen blivit svårt att fira i Salisbury.
Shavua tov!
7 kommentarer:
Du kan ju alltid mejla församlingarna förklara att du är en student som är Shomeret Shabbat och fråga om de kan ordna någonstans för dig att bo över en natt.
Hachnasat orchim ska ju vara en viktig värdering hos judar. Det blir en mitsva för dig att ha en riktigt Shabbat med andra judar och en mitsva för dem att hjälpa en ensam student med att fira Shabbat.
Hoppas du har det riktigt trevligt där i alla fall!
Vilken otroligt inspirerande sida du har. Har bestämt mig för att lära mig mer om judendomen i stället för att låta förutfattade meningar ta över handen. Vi har samma stamfader Abraham (Ibrahim),Isak (Ishaq) och Ismael (Ismail) skiljer oss åt. Ändå är det så starka känslor mellan judar och muslimer.
Läste din reflektion över hur det är att vara judinna och utifall man skall upge det offentligt eller ej. Att du skall behöva känna av omgivningen innan du kan få grönt ljus att låta det komma fram att du är judinna (om situationen inbjuder till det. Man behöver inte säga det för sakens skull som du nämnde).
Tycker du definitivt inte skall behöva dölja det faktum att du är judinna. Var stolt för det. Judiska folket har fått utstå svåra prövningar men ändå varit framstående på många områden. (Judar har enligt tex Koranen av Gud (Allah) berikats med visdom)
Oavsett vad jag tycker om sionismen och läget i Palestina så har jag lärt mig att man måste skilja på det och vad judendomen står för i sin grund. Judendomen fanns trots allt före det att palestina konflikten uppstod. Har sett att det finns många fina värderingar i judendomen. Något som för mig totalt drunknat i "svarttänk" kring vad jag sett i media kring läget i Palestina.
Viktigt att vi muslimer inte låter "antijudaismen" (skriver ej antisemitism då vi också är Semiter!) ta över våra sinnen. Likadant hoppas jag att judarna inte låter "antiislamismem" ta över deras sinnen. Hur skall vi få fred med denna inställning ?
Tack för din inspirerande sida som sagt...och var stark i din tro och identitet.
Muhammed-Moses-Jesus Sida vid sida ända till fredens dag skall råda över Al Quds-Jerusalem-Yerushalaym.
/Kacem
Benjamin: Bra tips. Men jag vet inte om jag kan fråga folk som jag inte känner om jag får övernatta hos dem, även om gästfrihet är en viktig mitsva. Fast jag kanske är blyg helt i onödan.
Muhammed-Moses-Jesus: Jag håller fullständigt med dig. Det är glädjande att höra att du har en sådan positiv inställning till judar och kristna och skiljer på religion och politiska åsikter. De tre monoteistiska religionerna har ju egentligen mer som förenar dem än som skiljer dem åt, vi är mer lika än vissa tror. Jag tycker speciellt att judendomen och islam har mycket gemensamt, som till exempel tron på att G-d är EN, omskärelsen, ritualslakt, bön på bestämda tider med mera. Samt etiken som är i stort sett densamma i de tre monoteistiska religionerna.
Det är synd att en del alltid ska haka upp sig på Mellanösternkonflikten. Bara för att man har olika åsikter om den behöver man faktiskt inte förakta vararandra och varandras religioner. Muslimer och judar borde kunna leva sida vid sida i fred i Sverige oavsett vad som händer nere i Mellanöstern. Ingen av oss är ansvarig för vad som sker där.
Jag hoppas att fler ska få förståelse för varandra och kunna respektera varandra trots våra olikheter. De flesta vanliga människor vill ju bara leva ett liv i fred utan hat och konflikter. Tack för din positiva kommentar, jag hoppas att fler börjar tänka i de banorna.
Salaam Kacem!
Jag heter Anders Branderud, såg ditt inlägg och skulle vilja kommentera. Jag har praktiserat meta-ortodox judendom i snart tre år och gör mitt bästa att följa Skaparens instruktioner i Hans Torah. Innan dess var jag hängiven kristen i sex år, men övergav kristendomen när jag fann att den stred emot Torahn.
Jag tycker det är väldigt bra att ni undviker att ni muslimer undviker att äta fläsk och det finns andra saker jag håller med om. Jag håller även med dig om att antisemetism inte är ett korrekt begrepp, utan brukar själv använda termen miso-judaism (miso = hat).
Jag tycker det är modigt av dig att du vill ta reda på vad judendomen lär ut. Det är så oerhört många människor som knappt vet någonting om judendomen.
Jag har många bekanta som är muslimer och för diskussioner med dem och ingen av oss tar till våld trots att vi är oeniga.
När det gäller vad som sker i Israel (”Palestina” döptes landet om till av romarna när de ockuperade Israel år 135 i vanlig tideräkning), så är svensk massmedia oärlig och ofta misojudaisk (och media som sänds från Mellanöstern (förutom Israel),arabiska länder och Iran ännu mera oärlig och misojudaisk), och en mer korrekt version av nyhetsutvecklingen kan ges av Israel National News (du hittar de via Google) (En granskning av media finns på www.camera.org) .
Jag skulle vilja rekommendera dig hemsidan Netzarim , och som inledning rekommendera dig att börja med att läsa det som står skrivet på sidan ”Muslims”.
Det står i Koranen att Torahn är Skaparens Ord, men att den har blivit förvrängd. Det finns inga bevis för det påståendet, och alla indicier pekar på att Torahn inte har blivit förvrängd. Enligt formell logik är bevisbördan på den personen som hävdar någonting utan bevis, t.ex. den som förespråkar utsagan att Torahn har blivit förvrängd.
Det går att bevisa genom att använda formell logik baserat på vetenskapliga premisser att Torahn innehåller Skaparens instruktioner, och att Skaparen vill att hela mänskligheten ska följa den (läs på sidan ”Muslims” som jag rekommenderat dig). I Torahn finns mitzwot (”directives” or ”military-style orders”), bl.a. ett mitzwah (singular av ”mitzwot”) att man bland de djur som finns i vattnet endast ska äta de med fenor och fjäll.
Allt gott,
Anders Branderud
Asalam Aleykum Anders!
(såg förresten i en tv intervju att en Rabbin sade Shalom Aleichem eller liknande. Lät väldigt likt vår hälsningsfras :) ).
Tack för ditt inlägg och länktipsen. Skall läsa igenom dem mer grundligt. Har lagt upp dem som bokmärken. Är glad att du funnit monoteismen eller "Abrahams religion". Jo som sagt det är inget man talar högt om som muslim att man vill ta reda på lite kring judendomen. Skulle exempelvis aldrig säga det till min far. Tycker ändå det är viktigt att man inte fastnar i dogmatismens skruvstäd. Jag har till och med beställt en Tanakh och en bok som heter Everymans Talmud. Allt i studiesyfte. Förhoppningsvis får jag dem till veckan som kommer.
Har du någon annat förslag vad gäller Talmuds volumer till "nybörjare" ? Vilken Talmud som finns med bra kommentarer förklaringar och på engelska givetvis. Kanske Miriam har det. Talmud verkar väldigt komplicerad och man behöver nog bra kommentatorstöd här känns det som.
Jag beundrar människor som står för sina ideal och framhäver det goda ur dem. Där tycker jag Miriam som har denna blogg är ett lysande exempel. Hon lyfter fram judendomen och står inte och skriker ut hat eller liknande. Hennes kärlek till judendomen kan man känna av. Kan även läsa att hon kan uttrycka opartiska åsikter på olika ställen. Ett annat lysande exempel är en annan judinna som också väckt mycket av mitt intresse och som utstrålar godhjärtighet och renhet i allt hon säger. Hon finns här :
http://www.youtube.com/user/Dolljewel
En annan som jag finner intressant är Rabbin Abraham Twerski.
http://www.youtube.com/watch?v=b9ycIjZEA9Y
Han är psykiatriker.Mycket vis man. Jag väljer att lyssna på sådana personer istället för att lyssna på Kahanisterna (som endast övertygar mig om att det aldrig kommer bli fred någonsin). Andra liknande sajter är www.adl.org och www.jtf.org. Väldigt deprimerande sajter. Skulle vilja besöka en synagoga och se hur det går till där. Skulle även vilja åka till Jerusalem-Al Quds-Yerushalaim och uppleva denna heliga stad.
Som sagt. Intressant att lära sig mer om judendomen. En fråga. Vart går man som Meta-Ortodox någonstans ? Kyrkan är väl utesluten antar jag men går du till synagogan ? Observerar du Sabbaten ? (Shabat). Blir det mer att ha en monoteistisk uppfattning i enskildhet eller har du kontakt med det judiska i din religionsutövning på något sätt ?
Asalam Aleykum !
Shalom Aleichem (!?)
En liten rättelse av mitt förra inlägg. Jag menade inte www.adl.org. Det jag menade var www.jdl.org och inget annat.
Asalam Aleykum!
And Aleikha shalom to you!
(Aleikhem is the plural masc.-form)
Ja, hälsningsfraserna är väldigt lika : )
” Tack för ditt inlägg och länktipsen. Skall läsa igenom dem mer grundligt. Har lagt upp dem som bokmärken”
Varsågod!
Ja, man ber i ett beit ha-kneset (ortodox judisk ”synagoga”). Jag skulle be i ett beit ha-kneset i Stockholm varje Shabat och på khagim (judiska högtider) om det inte vore så att jag blivit förbjuden att göra det.
Den enda troliga anledningen till att jag blivit förbjuden att vistas i deras lokaler är att jag tillhör den judiska gruppen Netzarim, som anser att den Torah-lärare som levde under det första århundradet vid namn Ribi Yehoshua, var Mashiakh (Messias) ben Yoseiph.
Ribi Yehoshuas undervisning blev senare förvrängd till det som nu står i det som kristna kallar ”evangelierna”, och en del vill inte förstå skillnaden mellan Ribi Yehoshua och antitesen Jesus (Mer information om den skillnaden finns på Netzarims hemsida som jag gav till dig.). Ribi Yehoshua hade semikhah (se ”Glossaries” som jag refererar till nedan för betydelsen av det ordet) och hade fått titeln ”Ribi” och således är det omöjligt att han undervisade emot det som står i Torahn. Han var en prominent judisk ledare.
Jag observerar Shabat (i att observera Shabat ingår att be i beit ha-kneset, men det kan jag som sagt tyvärr inte göra) och gör mitt bästa att observera alla mitzwot i Torahn.
Jag var i Israel i totalt 4,5 månader förra våren och sommaren i syfte att konvertera, och bad då regelbundet i beit ha-kneset och hade måltider under Shabaten och khagim med andra som praktiserar judendom.
När det gäller boktips: Visst är det väldigt bra att kunna Talmud, men det visaste är att först börja med att studera Tan’’kh djupgående.
Och en översättning är inte pålitlig, varför jag rekommenderar dig att skaffa ett etymologiskt lexikon, så att du kan lära dig att läsa direkt från hebreiskan.
Boktips: Ernest Klein, A Comprehensive Etymological Dictionary of the Hebrew Language for Readers of English (Bästa priset här: http://www.bookfinder4u.com/IsbnSearch.aspx?isbn=0029174317&mode=direct)
(Eller lite billigare: Etymological Dictionary of Biblical Hebrew (den senare titeln innehåller rötter för alla verb, så du måste lära dig hur orden är konstruerade för att kunna finna roten))
(Mer boktips på ovanstående Netzarim-hemsida; ”Israel Mall” (vänstermenyn); ”General” (menyn längst ner))
Förutom det så rekommenderar jag “Parashat ha-Shavua” (kommentarer till veckans Torah-avsnitt) som finns på Netzarims hemsida (”Vägbeskrivning”: klicka på ”Beit ha-Kneset” i vänstermenyn; och klicka sedan på Torah-rullen i översta högra hörnet). I den så lär du dig bl.a. många hebreiska ord varje vecka.
När det gäller judendom så är ortodox judendom den enda inriktning som accepterar Torahn inklusive logisk Halakhah (muntliga Torahn). Halakhah ska man enligt den skriftliga Torahn följa. ( läs mer om vad Halakhah innebär på Netzarims hemsida; ”Glossaries”.)
” ”Tor•âh′ is an indivisible whole. One does his or her utmost to keep all of Tor•âh′ as an indivisible—perfect—whole or one is constructively rejecting the indivisible whole—perfectness—of Tor•âh′ . One who rejects even one mi•tzәw•âh′ of Tor•âh′ is rejecting Tor•âh′ in its a wholeness; i.e., (s)he rejects the whole of Tor•âh′ . Christians (and some Jews) who boast they keep Tor•âh′ while practicing selective observance are not keeping Tor•âh′ ; they are rejecting Tor•âh′ —and it is not Judaism.” (quote: the above website)”
Konservativ och reformert ”judendom” accepterar inte logisk Halakhah i sin helhet.
Rabbi Dr. Abraham Twerski som du rekommenderar verkar ha gjort många omtänksamma gärningar!
Tack för dina frågor och jag önskar dig framgång i dina studier, och att de leder dig in på den väg som Skaparen vill att alla människor ska vandra.
تحياتى,
Anders
Skicka en kommentar