torsdag 10 september 2009

Jiddischkören

En vän som nyss har blivit ledaren för Stockholms jiddischkör frågade mig för ett tag sedan om jag ville vara med i kören. Jag älskar att sjunga och har funderat på om jag ska gå med i någon kör, men jag visste inte om jag skulle ha tid för det eller vilken kör jag kunde gå med i. Jag tycker bäst om att sjunga på hebreiska, men det finns ingen kör där man sjunger på hebreiska i Stockholm. Jiddisch är i alla fall så nära hebreiska man kan komma och det är också ett väldigt vackert språk. Så jag tackade ja till att komma på jiddischkörens första träff den här terminen för att se om det kan vara något för mig.

Efter att ha varit på kören nu ikväll tycker jag definitivt att den kan vara något för mig. Jag var yngst där, den enda under 40, men alla var väldigt trevliga och sjöng bra gjorde de också. Sångerna vi sjöng var fina och några som vi visserligen inte sjöng idag men som de brukar sjunga kände jag igen sedan tidigare. Jag vill fortsätta i kören så jag hoppas att min tid ska räcka till för det. Men man träffas bara en kväll i veckan så det hinner jag nog.

Något som jag inte var beredd på var att en TV-kanal skulle filma oss när vi övade idag och intervjua några av oss. Det var Kunskapskanalen som skulle göra ett program om jiddisch och då ville de ha med ett inslag om jiddischkören. Jag som var där för första gången och inte ens kunde sångerna. Jag satte mig längst bak så jag inte skulle synas så mycket och försökte sjunga med i sångerna så gott jag kunde. Det gick ganska bra ändå för jag fick noter som jag kunde titta på hur melodin gick. Tack vare att jag spelar piano kan jag läsa noter.

Efter en stund tog vi paus och då gjorde TV-teamet korta intervjuer med några av körmedlemmarna. De intervjuade några av dem som hade varit med allra längst i kören. Till min förvåning ville de intervjua mig också, för att jag var där för första gången. Jag har aldrig varit med i TV förut så jag blev inte så lite nervös. Jag hoppas verkligen att jag inte gjorde bort mig totalt! Hon som intervjuade mig frågade bland annat hur jag hade hittat dit (till kören), vad jag tyckte om kören hittills, om jag tänkte fortsätta, vad jag har för relation till jiddisch och om jag tycker att det är någon skillnad mellan att sjunga på svenska och jiddisch.

Programmet ska sändas den 2:a november fick vi veta, men exakt vilken tid skulle vi få reda på senare. Det får jag ju inte missa. Förutom att det är intressant att se ett program om jiddisch så skulle det vara kul att få se hur jag ser ut i TV. Det är ju inte varje dag man ser sig själv på TV.

6 kommentarer:

Maria sa...

Åh, vad kul! Att sjunga är verkligen fantastiskt kul. Man kan helt enkelt inte vara på dåligt humör när man står där mitt i en kör och sjunger ut!

Själv har jag sjungit i kör sedan jag var liten, men för ett tag sen flyttade jag till en annan stad, och sen har jag inte hittat någon ny kör att sjunga i. Men jag måste nog ta tag i det igen.

Chaya Miriam sa...

Ja det är verkligen kul, just att sjunga tillsammans med andra. Det låter så fint när man sjunger i flera olika stämmor. Själv sjunger jag altstämman. Jag hoppas att du hittar en ny kör som passar dig. Man ska ta chansen om man har tiden och hittar en kör med musik man gillar.

Mosiah sa...

Ska försöka komma ihåg att titta på det där programmet, därför att man är ju trots allt lite nyfiken på hur du ser ut och talar i verkligheten. Så det ska bli spännande att se. Trodde bara du var ganska mån om att hålla på anonymiteten och kanske inte skulle berätta om din medverkan här, men jag tycker ändå personligen att du gör rätt i att låta oss veta.

Chaya Miriam sa...

Jag fick överväga ganska länge om jag skulle berätta om tv-inspelningen eller inte här, men bestämde mig till slut för att göra det. Jag ser ingen större fara med det. Det är ju bara ett kort inslag och det är inte bara jag som är med heller, utan hela kören. Visst, alla kommer ju fatta vem som är jag för jag är ju den enda unga personen, men jag tror inte risken är så stor att någon judehatare ser mig och får för sig att börja förfölja mig. Då kan han ju lika gärna förfölja de andra ca 25 personerna som är med. Inte så troligt nej.

Ni andra som läser den här bloggen har jag faktiskt inget emot att ni får se hur jag ser ut. Det förändrar egentligen ingenting och jag kan fortfarande vara förhållandevis anonym på bloggen genom att inte skriva alltför personligt.

Mosiah sa...

Såg reprisen (eller en bit av den) på TV alldeles nyligen, men det verkar inte som din medverkan ingick i det färdiga programmet, tråkigt nog. Kunde förvisso skymta vem jag anar vara du, lite halvt dold bakom en större kvinna, samt sedd i förbifarten när ni stod upp. Hade dock väntat mig se dig besvara frågorna du nämnde, så det var därför något av en besvikelse.

Chaya Miriam sa...

Jag blev också lite besviken över att de inte visade någonting knappt av det som de hade spelat in från kören. De visade ju bara ett kort inslag på några minuter men de hade egentligen spelat in mer än en timme. Inga intervjuer med kördeltagare togs med överhuvudtaget. Men jag antar att de ville samla in så mycket material som möjligt till programmet för att sedan kunna välja ut det bästa. Programmet blev ju ändå bra och de har fått med mycket intressant om jiddisch. Med tanke på att de tog upp så många olika saker kunde nog inte kören få större utrymme i programmet. Men jag hade faktiskt trott att de skulle visa mer när de ändå hade lagt ner så stort arbete på att filma och intervjua.