måndag 21 april 2008

Sederkvällarna


Nu är pesachs två första dagar slut, de dagar då det har varit sederkvällar både på lördag kväll och igår söndag kväll. Nu börjar chol hamoed som är de fyra mellandagarna under pesachs åtta dagar, dagar som man kan arbeta på och som inte är några egentliga helgdagar. Men förbudet mot att äta chametz gäller förstås även under dessa dagar. Jag firade båda sederkvällarna med judiska församlingen i år. För er som inte vet vad en sederkväll är, så är det en kväll då man äter en speciell religiös måltid och berättar historien om uttåget ur Egypten. Ordet seder betyder ordning, och måltiden följer en mycket bestämd ordning. Man äter olika slags mat från ett sederfat för att symbolisera olika saker, t.ex äter man maror som är bittra grönsaker som exempelvis pepparrot, för att känna slaveriets bitterhet. Man doppar en grönsak i saltvatten som symboliserar folkets tårar. Man äter charoset som är en blandning av mandel, kanel, äpplen och sött vin bland annat som symboliserar murbruket som israeliterna använde när de byggde de egyptiska städerna. Det tycker jag är det allra godaste på sederfatet. Förutom den symboliska maten äter man förstås förrätt, huvudrätt och efterrätt också. Det ingår också att dricka fyra bägare med vin, och så äter man matza förstås. Det är en mitzva att äta matza under sedermåltiden och det är faktiskt enda gången under pesach som man måste äta matza. Det finns mycket att berätta om sederkvällarna men det skulle bli för långt att beskriva allt här. Första kvällen började 21.15, och jag kunde inte stanna hela tiden för jag var tvungen att ta det sista pendeltåget som gick 00.42. Så jag stannade cirka tre timmar och då var det fortfarande inte slut. Andra kvällen började tidigare, 18.30, så då kunde jag stanna hela kvällen som tog tre timmar. Den första tog tre och en halv timme fick jag veta sen. Båda kvällarna var jättetrevliga fast den första kvällen var det mycket mer folk än den andra. Det känns lite tråkigt att de är över nu och att det är ett helt år kvar till nästa gång. Men det är i alla fall fortfarande pesach, en av mina absoluta favorithögtider. Chag sameach!

(Obs! Bilden är bara ett exempel för att visa hur ett sederfirande kan se ut, den är tagen från nätet.)

Inga kommentarer: